wat kan iemand doen met opdrachtpromp?

Als iemand iets heeft ingetypt (een soort code) op je computer via opdrachtpromp, maar je weet niet precies wat die persoon gedaan heeft. Wat kan die persoon daar dan mee? Aan mijn laptop was niets te merken, er stond wel iets van media disconnected op dat scherm. Als ik me computer op start staat er wel iets dat er geen usb kabel is aangesloten ofzo, maar ik weet niet af dat er iets mee te maken heeft. Mijn vraag dus: kan dit allemaal kwaad?
ik bedoel opdrachtprompt

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.3K
TurfGraver
4 jaar geleden
Met een opdrachtprompt (zeker als deze onder admin rechten draait) kan een boel.
Maar wie en hoe heeft deze persoon daar toegang toe gekregen?

Antwoorden (1)

Veel van wat je onder de opdrachtprompt kunt, kun je ook onder Windows doen.
Als je op cmd.exe zoekt en dit uitvoert als administrator, kun je veel schade aan het systeem toebrengen met een opdracht die in één keer je internetverbinding uitschakelt, Windows verwijdert, je harde schijf wist, etc.

Maar je kunt ook handig bepaalde bestandjes in één keer hernoemen, kopiëren etc.

Type je ipconfig /all in, dan krijg je wellicht verbindingen te zien met de melding ‘Media Disconnected’. Als je internetverbinding het nog steeds doet, is er waarschijnlijk niets aan de hand.

Als je de opdrachtprompt niet had weggeklikt, had je met de opdracht
doskey /history
kunnen zien wat de persoon allemaal gedaan heeft op je computer.
_________

Wat je foutmelding betreft: het is mogelijk door een prompt-commando je usb-poorten uit te schakelen.
Systeembeheerders doen dit soms om te voorkomen dat het systeem door malware geïnfecteerd raakt of er data naar een usb-stick gekopieerd worden.
SimonV