Is dit commercieel of recreatief dronegebruik?

Als ik als hobbyist recreatief foto's maak en die gratis weggeef aan iemand om op een bedrijfswebsite te zetten, is dat dan commercieel of recreatief dronegebruik? En hoe zijn de regels op dit gebied?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
paulus811
5 jaar geleden
Zolang je er geen geld voor ontvangt is het recreatief. Wat de regels voor recreatief drone vliegen zijn, kun je lezen op de website van de rijksoverheid, want ook met een particuliere drone mag je net overal vliegen.
tinus1969
5 jaar geleden
Waarom is dit verschil recreatief-commercieel dronegebruik hier relevant?
Inekez1
5 jaar geleden
@tinus, omdat je voor commercieel dronegebruik een vergunning nodig hebt en voor privé gebruik niet.

Antwoorden (2)

Voor jou als hobbyist is het niet commercieel en voor de ander met als doel op de website van een bedrijf te zetten WEL commercieel.
Zolang jij niet betaald wordt, er niets mee verdient dus ook geen wederdienst hiervoor ontvangt, is het van jouw kant hobbymatig tijdverdrijf.
---
Een hobby kost geld en een bedrijf levert geld op. Dat is kort gezegd het belangrijkste verschil tussen een hobbyist en een ondernemer.
https://hooggevoeligondernemen.nl/hobby/
---
Wanneer bent u géén ondernemer?
Biedt u goederen of diensten gratis aan? Of alleen in de hobby- of familiesfeer? Dan bent u voor ons geen ondernemer. U hoeft dus geen btw te betalen en u hoeft ook niets te vermelden in uw aangifte inkomstenbelasting.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/ondernemen/hobby_of_onderneming/
Toegevoegd op 21 januari 2019 10:08: bron, tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Inekez1
5 jaar geleden
-
De regels voor het vliegen met een drone zijn niet te vergelijken met de regels van de belastingdienst inzake inkomstenbelasting.
Voor recreatief dronegebruik gelden diverse regels m.b.t. het vliegen. Er geldt echter ook een regel m.b.t. het maken van beeldmateriaal (foto en/of video):
"U mag voor privégebruik luchtopnamen maken met uw drone."

De foto's die jij maakt met je drone mag je dus alleen voor privégebruik houden. Je mag ze laten zien aan je vrienden, familie en zelfs laten zien aan medewerkers van het bedrijf. Maar het bedrijf mag ze niet gebruiken, voor geen enkel doel. Publiceren op de bedrijfswebsite is dus absoluut iets anders dan 'privégebruik' van jouw hobbymatig gemaakte foto en niet toegestaan.

Worden de foto's van de drone wel gebruikt voor commericiële / bedrijfsmatige zaken, dan valt het gebruik van de drone voor het maken van die foto dus onder commercieel dronegebruik, waarvoor een vergunning nodig is.