Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik ben bezig met een zelfstudie van TCP/IP. Nu meen ik dat ARP thuis hoort in de datalink laag. vervolg extra uitleg..

Er is een tegenstrijdigheid op de Engelse Wikipedia en de Nederlandse Wikipedia.
Op de Engelse Wikipedia staat ARP in de datalink laag (waar dit protocol volgens mij thuishoort). Maar de Nederlandse pagina over TCP/IP zet dit protocol op de Netwerk/Internet laag. Bijgaande foto laat zien wat ik bedoel. Welke versie is de juiste? Of interpreteer ik iets niet goed?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gooit jouw kat zijn waterbakje om of drinkt hij met zijn pootjes?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In case of doubt: nagenoeg altijd de engelstalige Wikipedia volgen. De reden is simpel: de engelstalige wikipedia heeft een veel groter publiek (en dus veel grotere schare editors) en dus ook een veel groter zelfreinigend vermogen. Als het specifiek Nederlandse aangelegenheden zijn, zou ik de nederlandstalige Wikipedia nog wel eens het voordeel van de twijfel willen geven. Maar de kwaliteit van de engelstalige Wikipedia is in mijn ogen velen malen hoger dan de Nederlandse. De kwaliteit van Nederlandse artikelen is vaak om te huilen; akelig subjectief, weinig tot geen bronvermelding, geschreven in taal die om te huilen is, etc. etc.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mijn kat is vorig jaar overleden...Nee ze dronk gewoon uit een pudding kommetje. Maar ze deed wel eens met haar poten wat water over de rand en likte het vervolgens op.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat erg van je kat, sorry.
Bedankt voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
PS.: mijn reactie is nog steeds geen antwoord natuurlijk, maar zou je kunnen gebruiken als leidraad. Verder wordt er over ARP dit gezegd op de engelstalige Wikiepedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Address_Resolution_Protocol#Operating_scope Misschien schept dat meer duidelijkheid voor je.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hihi, ik doelde op het antwoord over de kat.
Het is niet mijn vraag, weet je nog. ;)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@NovemberGraye: Haha, nee mijn reactie stond los van jouw reactie hoor. Ik wilde het gewoon nog even als extra'tje opmerken. Lekkere communicatie ruis zo. :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ah , oke :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@fireeyedboy. Bedank voor je tip. Ik zal bij onderwerpen van Engelstalige origine de Engelse Wikipedia voortaan het voordeel van de twijfel geven. TCP/IP is een Amerikaanse uitvinding.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Het is geen tegenstrijdigheid, want een ARP associeert layer 3 (Network laag) met layer 2 (Data link-laag)
Dus TCP-IP (of IPX of Datatalk) met de bijbehorende mac-adressen. Beide antwoorden zijn goed.
(Lees meer...)
AWM
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1 Duidelijk en correct antwoord. Voor de vraagsteller is het misschien nog wel handig om op te merken dat er sowieso iets niet helemaal klopt met de aanname in de vraag. In de vraag ga je ervan uit dat bij TCP/IP behorende protocollen, zoals ARP te vatten zijn in het OSI-model. In zekere zin kan dat wel, maar TCP/IP heeft ook zijn eigen vierlaagse model: http://en.wikipedia.org/wiki/TCP/IP_model
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing