Is het slecht als je als de computer aan is je de stekker eruit haalt?

Ik heb het een keer recentelijk gedaan en opeens ging de computer uit, maar ik dacht dat die stekker van iets anders was. Ik ben ni bezorgd of dit incident mij computer heeft beschadigd.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (3)

Met dank aan Cryofiel:

Er zijn risico's wanneer je de stekker er zomaar uittrekt. Het belangrijkste risico is dat nog niet alle gegevens naar de harde schijf zijn geschreven. Stel dat jij een bestand opslaat (of een email, of een plaatje - wat dan ook). Windows doet dan net alsof hij het meteen opslaat - maar in werkelijkheid zet hij het alleen maar in het werkgeheugen, en schrijft hij de informatie pas echt naar de harde schijf wanneer Windows daar tijd voor heeft. Dat kan even duren - als jij in die tijd de stekker eruit trekt, wordt de informatie dus nooit opgeslagen op de harde schijf, en ben je die informatie voorgoed kwijt.

Een ander risico is dat er heel even een erg hoge stroom kan ontstaan op het moment dat je de stekker eruit trekt. Je moet dan maar hopen dat de voeding van jouw PC daartegen beveiligd is. De betere voedingen zijn dat wel, de goedkope modellen niet. Die kunnen kapot gaan, of ze leiden de hoge stroom door naar de onderdelen van je computer, waardoor die een risico lopen op beschadiging.

Ik zou de computer dus maar liever netjes afsluiten. Zo lang duurt dat niet, en terwijl de computer zichzelf afsluit, kun jij alvast weglopen - je hoeft er echt niet bij gaan zitten wachten en toekijken.
SimonV
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
''hoge stroom kan ontstaan'' hoezo, Waar komt die dan vandaan?
Is het slecht ? Ja in principe loop je een zeker risico dat dat niet, of niet volledig is opgeslagen.
Als je het kan voorkomen, dan is netjes afsluiten zéér aan te bevelen.

Maar ik begrijp uit je aanvulling dat het je een keer per ongeluk is overkomen. En dan is het een kwestie van de situatie achteraf beoordelen.
Wanneer je computer inmiddels weer normaal is opgestart lijkt de schade mee te vallen zul je er waarschijnlijk weinig van merken.

Er vanuit gaande dat je trouw je back-ups van belangrijke bestanden maakt zou ik me niet al teveel zorgen maken.

PS. Het maken van back-ups is ALTIJD belangrijk. De stroom kan altijd op een onverwacht moment uitvallen en de elektronica van je PC heeft ook niet het eeuwige leven.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Maar is er een significant risico dat dat na een keer naar een permanente beschadiging van de computer kan toeleiden?
Reddie
5 jaar geleden
@elesgood, absoluut geen beschadiging van de computer.
TurfGraver
5 jaar geleden
Als je een mechanische hardeschijf hebt (geen ssd) is daar een klein risico.
TurfGraver
5 jaar geleden
Oude schijven hadden heel soms hier last van.
Kans dat Windows bestanden beschadigd waren was groter. :)
Recycled antwoord van Marleen:

99 van de 100 keer gaat het inderdaad goed, maar als het fout gaat, gaat het ook goed fout. Dan kun je beschadigingen op je harde schijf krijgen bijvoorbeeld, of gegevens die je niet kwijtwilt definitief kwijtraken. Toch maar even afsluiten dus ; kleine moeite, hoe moe je ook bent. Je kunt eventueel een soort shortcut-knop om af te sluiten en uit te schakelen aanmaken. (Hebben wij op de computer voor de kinderen, die zijn meestal ook wat te lui om het netjes te doen.)