Kan het kwaad om de stekker eruit te trekken? van de computer

als ik te moe ben trek ik gewoon de stekker er uit.
van de computer.
daags erna zegt hij dat die niet goed is afgesloten.
maar meestal doe ik het wel goed met afsluiten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
15.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plus 1 Gerrit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De (desktop)computer snel afsluiten kan je beter doen door de aan/ uit knop kortstondig in te drukken. Staat de computer echt helemaal VAST, dit knopje een sec. of 5 indrukken.

Het beste antwoord

Er zijn risico's wanneer je de stekker er zomaar uittrekt.

Het belangrijkste risico is dat nog niet alle gegevens naar de harde schijf zijn geschreven.

Stel dat jij een bestand opslaat (of een email, of een plaatje - wat dan ook). Windows doet dan net alsof hij het meteen opslaat - maar in werkelijkheid zet hij het alleen maar in het werkgeheugen, en schrijft hij de informatie pas echt naar de harde schijf wanneer Windows daar tijd voor heeft. Dat kan even duren - als jij in die tijd de stekker eruit trekt, wordt de informatie dus nooit opgeslagen op de harde schijf, en ben je die informatie voorgoed kwijt.

Een ander risico is dat er heel even een erg hoge stroom kan ontstaan op het moment dat je de stekker eruit trekt. Je moet dan maar hopen dat de voeding van jouw PC daartegen beveiligd is. De betere voedingen zijn dat wel, de goedkope modellen niet. Die kunnen kapot gaan, of ze leiden de hoge stroom door naar de onderdelen van je computer, waardoor die een risico lopen op beschadiging.

Ik zou de computer dus maar liever netjes afsluiten. Zo lang duurt dat niet, en terwijl de computer zichzelf afsluit, kun jij alvast weglopen - je hoeft er echt niet bij gaan zitten wachten en toekijken.
Cryofiel
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
Sorry, het verhaal over die stroom slaat nergens op. Er is geen risico aan verbonden. Wat betreft de software wel.
Cryofiel
13 jaar geleden
Een voeding is een transformator, en dat is een inductieve belasting. Elke inductieve belasting kan een stroompiek geven wanneer je de stroom afschakelt. Of een stroompiek ontstaat en zo ja, hoe hoog die is, hangt af van het moment in de fase van de wisselspanning waarop je de stroom afschakelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Cryofiel. Die piek bij inductie klopt, maar alleen bij het inschakelen.
Als er geen spanning is, is er ook geen stroom. Of bedoel jij alleen op de secundaire kant van de transformator?
Cryofiel
13 jaar geleden
Bij een inductieve belasting kunnen stroom en spanning uit fase lopen, toch? Een inductieve belasting gedraagt zich dus *niet* ohms (ohms betekent: stroom en spanning zijn recht evenredig).
Cryofiel
13 jaar geleden
Even nagezocht: Ik ga ervan uit dat de secundaire kant belast is met de gebruikelijke gelijkrichter/afvlakcondensator. Zo niet, dan is de piekspanning zelfs nog *groter* dan hieronder aangegeven. De secundaire kant is dus voor snel stijgende spanningen kortgesloten. De transformator heeft een zekere spreidingszelfinductie. Dit is de zelfinductie die je primair ziet als je secundair kortsluit. Hij ontstaat doordat niet alle veldlijnen van de primaire spoel ook door de secundaire spoel gaan. In deze zelfinductie zit energie opgeslagen: 1/2 L I^2. Ik verwacht dat de spreidingszelfinductie van een voedingstransformator minimaal enkele mH is. Op het moment dat je primair de verbinding verbreekt, moet deze energie ergens heen. Dat kan bijvoorbeeld naar de capaciteit van de primaire winding. 1/2 L I^2 wordt dan omgezet in 1/2 C V^2. Omdat C erg klein is, ik verwacht iets in de grootte-orde van 100 pF maximaal, zal de spanning zeer hoog oplopen. De kans is groot dat de energie nog een andere weg kiest: een vonkje tussen de verbrekende contacten. De spanning loopt uiteraard het hoogst op wanneer de stroom onderbroken wordt op het moment dat deze maximaal is. Dat valt - afhankelijk van de fasehoek tussen stroom en spanning - niet samen met het moment dat de spanning maximaal is.

Andere antwoorden (9)

heel slecht voor de computer,normaal afsluiten zoals je ook je huisdeur netjes op slot doet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
Niet waar. Het is slecht voor je gegevens, niet voor je computer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slecht voor je harde schijf = dus ook voor je computer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plus 1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
domtic thanks,you are very wise
Dan versleet de computer heel snel, omdat die niet goed is afgesloten. Gewoon afsluiten via het knopje start veel beter... Wat kost nou?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
versleet?? leuk woord babyface!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:)
AWM
13 jaar geleden
Onzin
niet meer doen het is echt slecht voor je bestanden
gewoon afsluiten voortaan als je nog langer plezier wilt hebben van je computer!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
99 van de 100 keer gaat het inderdaad goed, maar als het fout gaat, gaat het ook goed fout.
Dan kun je beschadigingen op je harde schijf krijgen bijvoorbeeld, of gegevens die je niet kwijtwilt definitief kwijtraken.
Toch maar even afsluiten dus ; kleine moeite, hoe moe je ook bent. Je kunt eventueel een soort shortcut-knop om af te sluiten en uit te schakelen aanmaken. (Hebben wij op de computer voor de kinderen, die zijn meestal ook wat te lui om het netjes te doen.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gerrit, ik woon in een land waar de electricteitsvoorziening minder stabiel is als in Tilburg. Tijdens het werken op de computer wordt ik dus regelmatig geconfronteerd met een plotsklaps zwart beeldscherm. Hetzelfde effect als jouw 'stekker eruit'. Nog nooit problemen gehad.

(voor de zekerheid heb ik het zojuist 'afgeklopt')
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de PC afsluit worden alle applicaties eerst afgesloten en hun instellingen opgeslagen (b.v. of outlook gemaximaliseerd is e.d. ), als laatste wordt de hardeschijf in in parkeerstand gezet waarmee de leeskop de schijf niet meer raakt.

Als je de stekker er zo uit trekt gebeurd dit alles niet, veel applicaties slaan instellingen wel periodiek op, maar lang niet alle, waardoor de laatste wijzigingen verdwenen zijn. Ook na een software installatie zijn register aanpassingen gedaan die ook nog niet opgeslagen kunnen zijn waarbij je na reboot nog wat mist.
Als de hardeschijf niet is geparkeerd en je een schop tegen de kast geeft kan de leeskop de schijf bekrassen waardoor de hardeschijf defect kan gaan.

Windows meldt dit als je opstart om een aantal controles te doen van bestanden en om je te adviseren de PC in het vervolg wel af te sluiten.

In hoeverre het kwaad kan is afhankelijk van wat de PC aan het doen was en merk je vanzelf de gevolgen wel.

Het besturingsysteem Windows, de meeste applicaties en de hardware is ontworpen de noodzaak tot afsluiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is beter om je computer uit te doen via de normale wijze. Maar als jij dit zo moet doen, dan zou ik dit gewoon zo doen.
Of die pc nu langer of korter meegaat, kan je nooit controleren. Eens zal hij een keer stuk gaan. Zoals alles een keer stuk gaat.

Dat Windows bij het opstarten die melding geeft, moet je erbij nemen. Ook dat hij misschien dingen moet herstellen en dit ook tijd kost, moet je er ook bij nemen.
Dat je HDD gegeven is kwijtgeraakt, zal je ook erbij moeten nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je niet teveel waarde aan je gegevens en harde schijf (en evt. andere componenten) hecht, kun je rustig de computer uitzetten door de stekker eruit te trekken. Je bent dan ook eerder toe aan een nieuwe computer.

Harde schijven gaan kapot door (plotselinge) beweging als ze in gebruik zijn en door instabiele stroomverzorging. Een stekker trekken bij een PC die in gebruik is, is dus niet goed voor de PC.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Altijd de pc correct afsluiten.
Tijdens het afsluiten worden tijdelijke bestanden weggeschreven (bv van de installatie van een programma ofzo) en beveiligingsupdates voor windows bv.

en als je gewoon de pc afsluit zonder correct af te sluiten, kan windows niet meer deze bestanden correct op de harde schijf bewaren: gevolg --> instabiele windows na een tijd!