Hoe kan ik in afbeeldingen markeren?

Ik heb een muziekstuk gekocht. Nu wil ik graag de noten markeren die een fis of mol zijn. Met stift werd het wat slordig, dus ik ben aan het kijken of ik het op de pc kan doen. Het zijn zwarte noten, en ik wil dus met een soort stift bepaalde noten aangeven, maar niet dat ze helemaal dekkend zijn over de noot. Net als dat een oranje stift niet dekkend is over de zwarte noot, maar wel over witte achtergrond. Is dat mogelijk met een programma op de computer als Paint of Word, of vraag ik nu veel te veel? :) Ik heb geen idee, excuus als het een domme vraag is. Ik hoor het graag, bedankt!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
14.5K
Amadea
6 jaar geleden
Normaal doet een musicus dat met zacht potlood, zodat het gemakkelijk weer uitgegumd kan worden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Normaal doet een musicus dat met zacht potlood, zodat het gemakkelijk weer uitgegumd kan worden."
Maar nu kan dit heel last op de computer gedaan worden.
Reddie
6 jaar geleden
Maak een kopie van het muziekstuk en markeer de noten op de kopie met een gewone markeerstift. Je houdt dan het origineel schoon.
Amadea
6 jaar geleden
Als je jouw bladmuziek op een tablet hebt staan kun je wel degelijk aantekeningen op het scherm maken, met een speciale pen!

Antwoorden (3)

Met paint is het niet mogelijk je penseel een bepaalde transparantie te geven zodat het oranje niet helemaal dekt over zwart. Met tekenprogramma's zoals Gimp werkt die truuk wel.
Dus met Gimp(en er zijn er veel meer) kun je zulk soort markeringen maken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
Met Paint kan het ook. Met het kleurengum.
Kies voorgrond wit en achtergrond geel (of zo).
Met het kleurengum kun je het wit rond de noot een kleurtje geven.
Wat je kunt doen is jouw muziekstuk scannen en als PDF opslaan. Want als je een PDF-file opent kun je daarbij kiezen voor Gereedschappen om te klikken op Opmerking. Daar in het rijtje staat dan een markeerstift. Daarmee kun je alle voortekens (kruizen, mollen en herstellingstekens) accentueren. Zie afbeelding voor een voorbeeld hoe dat eruit komt te zien.
Plaatje bij antwoord
Amadea
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat werkt als je iets van PDF Creator hebt waarvoor je moet betalen, en niet de standaard PDF reader die gratis te downloaden is.
Amadea
6 jaar geleden
Nee hoor, ik betaal er geen cent voor. Heb het gewoon gratis.
SimonV
6 jaar geleden
Interessant. Alleen jammer dat je niet vertelt welk pdf-programma je gebruikt, zo heeft niemand er wat aan...
Amadea
4 jaar geleden
Gewoon van Adobe.
1. Inscannen
2. In paint.net (zie bron voor download) zetten
3. Kleur kiezen met een transparantie
4. Opslaan en printen
5. Klaar