Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe krijg je foto's terug van een geformatteerde schijf?

Hallo,

Alvast sorry als deze vraag in de verkeerde categorie zit.

Ik heb een toshiba laptop die een 500GB harde schijf had. Op die schijf was windows 8 geïnstalleerd en er zaten ook een boel foto's bij, maar een keertje was ik best wel dom. Ik heb iets met de harde schijf gedaan. Ik was best wel boos, omdat de laptop sloom was dus gaf ik een harde klap precies op de plek van de harde schijf. Mijn laptop startte opnieuw op en toen kreeg ik een melding dat de harde schijf werd gerepareerd, maar het mislukte. Er stond wel windows op, maar de laptop kon hem niet opstarten, omdat er iets mis was met de harde schijf. Ik had nog de windows installatie op de usb dus ik probeerde er windows op te installeren. Ik heb toen ook de schijf geformatteerd. Helaas gaf die constant op een percentage van de installatie een foutmelding dat de harde schijf kapot zou gaan. Dus m'n foto's waren helaas weg. Een paar maanden later kocht ik een nieuwe schijf. Daar installeerde ik netjes windows 10 op en het lukte. Ik had de oude 'kapotte' schijf uit de laptop gehaald. Hij functioneerde niet als interne harde schijf, maar wel als extern. Ik kocht een behuizing voor de schijf en hij deed het. Ik heb de oude schijf vaker geformatteerd. Ik heb ook recovery programma's geprobeerd, maar dat duurt dagenlang dus het proces is nooit voltooid. Ik heb de foto's echt nodig. Weet iemand hoe ik de foto's kan terugkrijgen?

Bij voorbaat bedankt.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ook voor dit soort gevallen (gebruiker doet is niet goed) is een backup erg prettig. Backups worden nog het meest gebruikt om per ongeluk verwijderde bestanden e.d. terug te halen.
Laat het een les zijn!
Oud gezegde: Het is niet de vraag óf je data gaat kwijtraken, maar wanneer.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Je hebt, zeker na meerdere keren formatteren, geen garantie dat je bestanden kunt herstellen. Maar als je een quick format hebt gedaan is de kans zeker aanwezig. Ik heb goede ervaringen met PhotoRec van C Grenier.
Je zult daarvoor linux moeten draaien. Als je geen linux op je PC hebt is het niet nodig dit te installeren - je kunt je PC linux laten draaien middels een live-cd of dvd en ook met een USB-opslagapparaat.

Toegevoegd na 6 minuten:
naschrift:
De maker van Photorec adviseert overigens om eerst te proberen partities te herstellen met behulp van het programma TestDisk omdat dat sneller is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb op formatteren gedrukt toen ik de schijf moest kiezen waar ik windows op wou installeren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dan ga ik er van uit dat er een snelle format heeft plaatsgevonden en er een redelijke kans op succes is.
Je kunt TestDisk en PhotoRec overigens ookj onder Windows installeren, herinner ik me nu. Het zijn niet heel intuitieve programma's maar voor TestDisk heb ik zelf wel wat gehad aan het stappenplan op sevenforums:
https://www.sevenforums.com/software/190430-regain-lost-drive-using-test-disk-illustrated-guide.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oke. Zeer bedankt voor het antwoord. Ik ga het uitproberen. Maar ik bedenk me nu iets. De foto's stonden op mijn iPad als eerst en de iPad had niet genoeg opslagruimte dus ik heb toen de foto's van de iPad naar de laptop gekopieerd. Helaas staan de foto's ook niet meer op mij iPad. Maar mijn iPad is nooit geformatteerd. Is er een manier om de foto's terug te vinden van mijn iPad?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ook dan zou ik TestDisk aanraden. De iPad moet dan wel gejailbreakt zijn, lees ik.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, prima hoor. M'n iPad is al gejailbreakt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb het geprobeerd met Photorec en ik ben je ontzettend dankbaar. Photorec heeft mijn foto's en video's teruggevonden. Ik had zelf nooit gedacht dat ik de foto's ooit zou terugkrijgen. Hartstikke bedankt voor je tip. :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mooi dat het gelukt is je foto's terug te krijgen!
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing