Ik ga ervan uit dat je de muisinstelling bedoelt.

Bij FPS games (bijvoorbeeld Battlefield 4 of Counter Strike) op een beeldscherm van 1920x1080p (Full HD) de muis standaard op 3200dpi zetten. Lager is meer controle (denk aan sniper), hoger is sneller draaien bij minder beweging van de muis. Professionals in FPS spelen het liefst met een lagere dpi waarbij overigens de pollingsnelheid zo hoog mogelijk ligt (1000 rapporten per seconde).

Maar uiteindelijk is het afhankelijk van wat jij prettig vindt. Om daar achter te komen kun je tijdens een FPS game met de rug tegen de muur je ogen dicht doen en de muis naar rechts bewegen om 180 graden (dus naar de muur) te draaien. Doe je ogen open. Ben je nu te ver gedraaid? Dan betekent het dat de gevoeligheid (aantal dpi's) te hoog zit. Binnen het spel kun je deze gevoeligheid ook aanpassen, maar beter is om dat al standaard in je muis-instellingen in Windows te doen of als het een gaming muis betreft in de daarvoor bestemde software.

Wil je grafisch werken bijvoorbeeld in Photoshop een omtrek maken om iets uit te snijden, dan een zo laag mogelijke dpi instellen om grotere bewegingen te maken en dus preciezer te werken.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Uit de context blijkt dat de vraag gaat over ppi, dat is zo'n algemene fout dat de wikipagina er zelfs in de eerste regel over begint en half internet vol staat over dpi en monitoren (en dan wordt ppi bedoelt). "Hoeveel dpi is beste voor beeldscherm"
Dat kun je zo niet zeggen, wat jij namelijk vraagt is hoeveel kilometer is 40?
DPI staat voor "dots per inch" je geeft het aantal dots, maar niet het aantal inch.
Om DPI te berekenen heb je 1920/aantal inch = DPI. Laten we zeggen dat je scherm effectief 40" is, dan is de rekensom 1920/40=48 DPI

De regel is hoe meer DPI je scherm heeft hoe beter het is, immers een 4K van dezelfde afmeting meet 96DPI en levert een scherper plaatje gezien vanaf dezelfde afstand.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
BarendV
7 jaar geleden
Dan bedoelt de vraagsteller PPI in plaats van DPI. Maar de vraag is dan onduidelijk. https://99designs.nl/blog/tips/ppi-vs-dpi-whats-the-difference/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Tja, ik vond de context van z'n vraag ook onduidelijk... Ik wacht wel op z'n reactie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Jij wil iets weten wat de vraag geen vraag meer maakt. Als de vrager ook nog het aantal inch zou geven zou de vraag juist helemaal nergens meer over gaan. De vrager vraagt:
Ik ga 40 km afleggen te voet, wat is het beste; rennen of lopen (of wat is de beste snelheid)? En dan verwacht jij dat hij aangeeft in hoeveel tijd hij het wil afleggen. Als de vrager dat doet dan is er geen vraag meer, enkel nog de rekensom welke bepaalt hoe hard hij zal moeten lopen OF hoeveel PPI(idd foutief haast vaker DPI genoemd) zijn beeldscherm is/zal zijn. Maar dat is de vraag helemaal niet. Beide vragen zijn slecht te beantwoorden omdat je gewoonweg niet kan zeggen wat het beste is. Als er een "beter" was in deze zou er maar 1 inchmaat/ppi zijn voor 1080p monitor en zou je altijd iedereen zien lopen (of rennen) als deze 40km af zou leggen. Je kan enkel wat vaags zeggen als: Als je slechte ogen hebt kan je het beste een lage PPI nemen en als je van scherp houdt en je hebt goede ogen een hoge. "De regel is hoe meer DPI je scherm heeft hoe beter het is," Dat is dus al een antwoord op de vraag. Voor mijn opa en oma geldt dat overigens niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kortweg: Je kan de vraag ook lezen als: Wat is de beste inchgrootte voor 1920x1080? Dan kan je ook geen PPI van de vrager verwachten want dan heb je alles voor een berekening die een bepaalde grootte zal dicteren en de vraag zelf overbodig maakt.
Wat het beste is, ligt aan jouw ogen je wensen en de afstand tot je beeldscherm.

Het meest normaal is 21,5 - 24 inch met die resolutie. (PPI is dan uit te rekenen)

https://tweakers.net/categorie/344/monitoren/producten/#filter:q1YqSExPDc6sSlWyMjQw0FEqKMpMTvXNzFOyAnKKC1KT3TJzSlKLipWsqpUMTYwMQHQuSFrJyFDPVElHKTexAsQx0TNQqtUBKTEDKSlLzFGyilYyNDM0UYoFipuYG5iiiFtZAsVrawE
(682 van de 1007 1920x1080 monitoren)

Veel lagere PPI dan met een 24 inch zal je snel pixels kunnen gaan zien*. Veel hoger dan 20 inch zal je snel moeten gaan loeren.

*Maar als je ouder bent en slechtziend is juist een lage PPI gunstig.

Uiteindelijk is er dus geen antwoord te geven omdat je te weinig info geeft.

Oh en officieel zeg je dus PPI en niet DPI, DPI gebruik je voor printen, PPI voor beeldschermen, maar die fout is zo veelvoorkomend dat zelfs monitorfabrikanten hem weleens onjuist weergeven.