Hoe krijg ik ruimte vrij op mijn macbook air?

Hoi, ik heb een macbook air van 13 inch en 120 GB. Ik krijg een melding dat mijn opslag vol zit. Ik heb laatst al mijn documenten, video's, mails en gedownloade programma's verwijderd maar er staat nog steeds dat mijn laptop vol zit. De meeste opslag zit valt onder 'Overig'. Dus bij deze mijn vraag of iemand misschien weet wat 'Overig' precies is en hoe ik ruimte vrij kan maken.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

Op de Mac staan in "Overig" vaak documenten, plug-ins, systeemdata en cachegeheugen dat door geïnstalleerde apps wordt opgeslagen. De bestanden zijn niet schadelijk, maar nemen wel een boel opslagruimte in.

Klik op je bureaublad of activeer Finder door op het icoontje te klikken;
Druk in de menubalk bovenin op ‘Ga > Ga naar map…’. Je kunt ook de toetscombinatie Shift + CMD + G gebruiken;
Typ ~/Library/caches in het tekstvlak en druk op ‘Ga’;
Je ziet nu de mappen van alle geïnstalleerde apps staan.
Kijk bij de laatste stap goed of je niet de mappen van systeemapplicaties verwijdert. We raden aan om alleen data te verwijderen van apps die je niet meer gebruikt of al van je Mac zijn verwijderd. Hiermee maak je al gauw veel ruimte vrij. Zorg wel dat je de data definitief verwijdert door je Prullenmand te legen.

Toegevoegd na 2 dagen:
Je kunt ook het gratis programma Ccleaner for Mac gebruiken om ruimte vrij te maken:
https://www.piriform.com/ccleaner-mac

Of EaseUS CleanGenius for Mac
http://www.easeus.com/system-utilities/mac.htm
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Thanks maar er staan daar bij mij alleen bestanden van 100 MB of lager. Daar komt de opslag dan denk ik niet vandaan of wel?
SimonV
7 jaar geleden
Hoeveel van die bestanden heb je?
100 x 100 Mb is 10 Gb... JDiskReport of Omnidisksweeper geven niet meer info over grote bestanden? http://alternativeto.net/software/windirstat/?platform=mac
paulus811
7 jaar geleden
Installeer Maccleaner en laat die de boel opruimen. Vaak staan verwijderde foto's nog in een eigen prullenbak.Die vind Maccleaner ook. De gratis versie ruimt tot 500mb op, de betaalde versie kost 38 euro.
SimonV
7 jaar geleden
Of gebruik EaseUS CleanGenius for Mac, dat is een gratis programma. http://www.easeus.com/system-utilities/mac.htm