Wat is een botnet?

nav onderstaande vraag
http://www.goeievraag.nl/vraag/pc-overgenomen-botnet.102312

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
g.v.je +

Het beste antwoord

"Botnet is jargon voor een collectie van softwarerobots of bots, die automatisch en zelfstandig opereren. De term wordt vaak geassocieerd met ongewenste software, maar kan ook refereren naar een netwerk van computers die distributed computing software gebruiken."

Bron met meer uitleg: http://nl.wikipedia.org/wiki/Botnet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Botnet is jargon voor een collectie van softwarerobots of bots, die automatisch en zelfstandig opereren. De term wordt vaak geassocieerd met ongewenste software, maar kan ook refereren naar een netwerk van computers die distributed computing software gebruiken.

Een voorbeeld van hoe een botnet wordt gebruikt voor het maken en sturen van spam:
Een botnetbeheerder stuurt een computervirus of computerworm het internet op, die andere computers infecteren met een bot.
De bot op de geïnfecteerde computer logt in op een door de beheerder bepaalde server.
Een spammer koopt toegang tot het botnet van de beheerder.
De spammer stuurt instructies naar alle besmette computers via het netwerk.
De besmette computers beginnen uit zichzelf spammail te sturen.
De afgelopen jaren vormen botnets een echte plaag op het internet. Niet alleen zijn botnets vaak verantwoordelijk voor een groot deel van de wereldwijde spam in mailboxen, ze worden ook steeds vaker ingezet om formulieren op internet te misbruiken. Denk maar aan het misbruiken van een gastenboek om reclame te maken voor bepaalde websites, het beïnvloeden van internetstemmingen e.d... De meeste internetformulieren worden bijgevolg beveiligd met een captcha, een automatisch gegenereerde afbeelding met een combinatie van letters en cijfers die de gebruiker moet overtypen. Op die manier wordt er gecontroleerd of er wel degelijk een mens aan het werk is of een botnet, vermits botnets het erg moeilijk hebben met het ontcijferen van die afbeeldingen.