Is het mogelijk om een 100% nauwkeurig GPS signaal te ontvangen met een smartphone ?

Ik vraag me af of het mogelijk is om een 100% nauwkeurig gps signaal te ontvangen met je mobielen telefoon.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K
bamibal
7 jaar geleden
Geloof je de vorige antwoorden niet?

Antwoorden (2)

Nee, als je tenminste bedoeld dat je positie 100% nauwkeurig is.
Je positie wordt onder andere berekend met behulp van een bestand dat weet waar de satellieten zich zouden moeten bevinden op een bepaald tijdstip.
Helaas is dat niet of nooit de echte positie van de satellieten.
Een 99,99% nauwkeurige positie is alleen achteraf te verkrijgen, als je weet waar de satellieten echt waren op dat bepaalde tijdstip.

Het boven genoemde bestand, de almanac, zit in het gps signaal dat je smartphone ontvangt en ziet er ongeveer zo uit
**** Week 685 almanac for PRN-1 ************
ID: 1
Health: 0
Eccentricity: 1.27506256103515E-0003
Time of Applicability(s): 6.14400000000000E+0004
Orbital Inclination(rad): 9.60376262664795E-0001
Rate of Right Ascen(r/s): -7.86318476997394E-0009
SQRT(A) (m^1/2): 5.15358300781250E+0003
Right Ascen at TOA(rad): 2.67086124420166E+0000
Argument of Perigee(rad): 4.39638674259186E-0001
Mean Anom(rad): 1.16731858253479E+0000
Af0(s): 2.76565551757813E-0004
Af1(s/s): 0.00000000000000E+0000
------------------------------------
Dit is een bestand van 6 oktober 2012 en komt uit een garmin GPS12
PRN is het nummer van de satelliet.
Aangezien de baan van de satelliet nooit helemaal te voorspellen is heb je dus geen exacte positie, en daar komen dan ook nog een storingen in de atmosfeer bij, en reflecties van de omgeving.

En aangezien dat de positie wordt berekend door de afstand tussen jouw smartphone en de satellieten is het dus niet mogelijk om een 100% nauwkeurigheid te krijgen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
dus dat wil zeggen dat er altijd wel een paar meter speling in zit ?
100% nauwkeurigheid bestaat niet in de meetkunde !
Stel dat je je positie tot op de millimeter nauwkeurig kan bepalen, dan is er nog steeds die marge van die vierkante millimeter.

Maar afgezien van dat:

Er zijn twee verschillende nauwkeurigheidsniveaus bij gps; voor militair gebruik is er de Precise Positioning Service (PPS) en voor gewoon gebruik is er de Standard Positioning Service (SPS). Waar SPS alleen gebruikmaakt van de C/A-code op het L1-signaal, maakt PPS ook gebruik van de P-code om een hogere nauwkeurigheid te verkrijgen.

De nauwkeurigheid of R95 van SPS bedraagt zo’n 20 meter; met statistische technieken — herhaald meten met verschillende satellieten of meten over langere tijd — of met referentiestations is de nauwkeurigheid verder op te voeren tot ongeveer 10 m. Met behulp van het dopplereffect is het mogelijk snelheden te meten. Een belangrijk nadeel is dat meteorologische verschijnselen het tijdsignaal kunnen vertragen, waardoor een fout ontstaat.

Indien er een hogere precisie nodig is, kan DGPS en/ of WAAS (Noord-Amerika)/ EGNOS (Europa) worden gebruikt. Vaste ontvangers met gekende coördinaten hebben een grotere nauwkeurigheid en kunnen differentiaalcorrecties doorsturen naar naburige gps-ontvangers.
Ozewiezewozewiezewallakristallix