Wat moet ik doen als mijn computer vasthangt?

Telkens wanneer ik een map aanklik met de rechtermuisknop (om bijvoorbeeld de naam te wijzigen of te verwijderen) bij Mijn Documenten, maar ook andere locaties, hangt de computer vast. Hij geeft dan aan dat hij niet reageert. Wat moet ik nu doen?

Toegevoegd na 48 seconden:
Opnieuw opstarten lukt ook niet.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (2)

Omdat je computer niet meer wil opstarten heb je echt een probleem. Wel kun je proberen de computer van alles (printer etc etc.) los te koppelen. Ook van het stroomnet af halen. Tien minuten wachten en weer aankoppelen. Wil hij dan nog steeds niet opstarten dan zou ik ermee naar de winkel gaan waar je hem hebt gekocht. Er kan een fout in je systeem zitten, dat zij kunnen herstellen.

PS heb je al 'opstarten in veilige modus' geprobeerd?

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik heb bronnen toegevoegd met instructies voor zowel Mac als Windows, om op te starten in veilige modus. Wie weet helpt dit!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
fremar
8 jaar geleden
dacht niet dat het probleem zich bij het opstarten voordeed?...
Het beste is om een enkele minuten geduld te oefenen en te wachten of het programma waarin je aan het werk bent, zichzelf weer vlot wil trekken. In dat geval raak je met een beetje geluk geen gegevens kwijt die je nog niet had opgeslagen.
Werkt het wachten op een spontaan weer functioneren van het programma niet? Jammer, want bij alle andere oplossingen is het risico van gegevensverlies door niet opgeslagen wijzigingen veel groter.
Probeer het programma waarin je werkte te sluiten en opnieuw op te starten. Kun je het programma niet op de normale manier afsluiten en werkt ook het klikken op de X in de rechterbovenhoek niet?
Ga dan naar de Taakbeheer. Dit doe je in Windows 7 door met de rechtermuisknop op de taakbalk te klikken. Dat is de balk helemaal onderaan je beeldscherm.
Kies voor 'Taakbeheer starten' en klik 'Toepassingen'.
Selecteer het vastgelopen programma en klik op 'Taak beëindigen'.
Het programma is nu afgesloten. Met een beetje geluk kun je het programma weer normaal opstarten en verder werken vanaf de laatst opgeslagen wijziging.
fremar