Marktplaats betaling via Paypal "Vrienden en familie". Zit hier een luchtje aan?

Ik wil graag een product kopen op Marktplaats en de verkoper heeft aangegeven de betaling te willen ontvangen via PayPal.

Vanwege de kopersbescherming heb ik daarom mijn betaling overgemaakt via de optie "Goederen en services". Dit bedrag heeft hij vervolgens teruggeboekt met de toelichting dat het op deze manier langer duurde om het geld te ontvangen en dat hij hier 21% BTW over moest betalen. Zijn verzoek was om de optie "Geld sturen naar vrienden of familie" te gebruiken.

Volgens mij is op deze manier de PayPal bescherming niet van toepassing waardoor ik het geld niet kan terugvragen als het product niet wordt verzonden. En aangezien het e-mailadres niet overeenkomt met de naam van de verkoper ben ik twijfelachtig geworden. De verkoper komt verder wel betrouwbaar over en communiceert in goed Nederlands.

Klopt het wat de verkoper zegt? Is de optie "Goederen en services" nadelig voor particuliere verkopers? Of zit hier een luchtje aan?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
7.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Particulieren betalen geen btw. Ik ga ervan uit op het internet elke handeling die mij niet lekker over komt na te laten. Dat geld voor email maar net zo goed voor marktplaats.
Laat eerst maar leveren en dan betalen, waarom moet het risico bij jou liggen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Net als bij inhalen in het verkeer: bij twijfel, niet doen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Iemand die zeer betrouwbaar overkomt hoeft geen oplichter te zijn, maar oplichters moeten betrouwbaar overkomen, anders lukt het hen niet. Zij zijn meestal welbespraakt, vaak intelligent en denken dat de ander dom is, en dat is dan weer zóóóó dom.

Het beste antwoord

Als hij het geld heeft teruggeboekt had hij het blijkbaar al ontvangen en is dat verhaal over langer duren voordat hij het ontvangt flauwekul. Hier zit inderdaad een luchtje aan. In jouw plaats zou ik het teruggeboekte geld lekker houden en de koper laten weten dat je afziet van de koop.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Plus, zo is dat, niks doen en niks zeggen, laat de verkoper maar "de rambam" krijgen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Met ontvangen bedoelde hij waarschijnlijk voordat het overgeboekt zou zijn naar zijn rekening. Via Goederen en diensten op PayPal zit er volgens mij een functie aan vast waarbij je moet bewijzen dat je het pakketje hebt verstuurd. Hij had waarschijnlijk via PayPal de overboeking gezien maar geweigerd. Ik laat mijn onderbuikgevoel maar spreken en laat deze deal voor wat het is. Het zou een creatieve en ietwat omslachtige manier zijn om iemand op te lichten maar better safe than sorry. Daarnast heeft deze meneer op Marktplaats nog geen historie en is het vreemd dat zijn e-mail adres een andere naam + achternaam bevat dan waarmee hij communiceert.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@tandpastatester, het zal je toch een zorg zijn wat de verkoper precies bedoelt. Gewoon inpakken en wegwezen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De verkoper had ik allang niet meer op gereageerd ;) ik was alleen nog benieuwd of hier inderdaad een creatieve oplichter aan het werk was.

Andere antwoorden (1)

Ik zou er mee oppassen. Ik weet niet wat je koopt, maar als je zo betaald kan je bij niet geleverd product, geen klacht meer indienen! Dus ben je je geld kwijt!