Waarom wil mijn externe harde schijf niet veilig uitwerpen?

Mijn externe harde schijf wil niet veilig uitwerpen terwijl ik geen programma's meer heb open staan, als ik mijn laptop opnieuw opstart kan ik de harde schijf ook niet uitwerpen. Ik heb al veel op internet gezocht maar ik kon geen antwoord vinden. Laatst heb ik de harde schijf er maar gewoon uitgetrokken omdat ik geen andere oplossing had.

Merk harde schijf : Adata

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
38K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat dacht je van de laptop uitzetten? Maar in de regel kan het niet zoveel kwaad.
capthavoc
9 jaar geleden
Uitwerpen doe je met een dvd of cd ?
heeft je externe harde schijf die functie ?
Zit er wellicht een aparte virtuele dvd speler software op ?
maar normaal zou je ook bij hardware veilig verwijderen kunnen kijken ?
Ook kan je gerust de externe HD los maken, zolang je er op dat moment niet naar schrijft moet het geen groot probleem zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@captha HDD's/SSD's werp je volgens Windows ook uit,

Het beste antwoord

Ik ga ervan uit dat je besturingssysteem Windows is. Sommige programma's houden je externe harde schijf 'gelockt'. Dan kun je de disk volgens Windows niet 'veilig verwijderen' of uitwerpen.
Of dit een probleem is hangt van een belangrijke, maar bij weinig mensen bekende instelling af: de 'Beleidsregels' van de harddisk.
Ik adviseer om die in te stellen op 'snel verwijderen'.

-Ga daarvoor naar Apparaatbeheer.
(Snelle mensen doen dat via Start > Uitvoeren > hdwwiz.cpl,
slome mensen via Start > configuratiescherm)

-Klik in apparaatbeheer op het driehoekje voor 'Schijfstations'
-Rechterklik op de betreffende harde schijf > Klik op 'Eigenschappen'
-Ga naar het tabblad 'Beleidsregels'. Je kunt hier kiezen voor twee soorten beleid: 'snel verwijderen' en 'betere prestaties'. Als je voor de variant 'snel verwijderen' kiest kun je vervolgens altijd je schijf verwijderen, zonder voorzorgsmaatregelen. Hoogstens kan de software die je schijf voorheen gelockt hield als je op 'uitwerpen' klikte niet alle gegevens hebben verwerkt, maar dat is dan ook slecht geschreven software. In mijn ervaring leidt het kiezen voor 'betere prestaties' nauwelijks werkelijk tot betere prestaties.

Toegevoegd na 4 minuten:
plaatjes toegevoegd
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankjewel voor deze reactie, nu kan ik mijn externe harde schijf veilig verwijderen, maar ik heb nog geen antwoord op mijn echte vraag 'waarom wil mijn externe harde schijf niet uitwerpen' Misschien heeft u ook een antwoord daarop, want ik zou het natuurlijk wel handiger vinden als ik simpel mijn schijf veilig kan verwijderen.

Andere antwoorden (1)

Pas op met het zomaar uittrekken van de USB kabel uit de USB poort van je externe HD!!! Het kan zomaar gebeuren dat je HD dan bij een volgende keer onleesbaar is geworden en niet meer herkent wordt. De schade is dan dat je je bestanden daarop niet meer kunt benaderen. Het is dan nog maar de vraag of je dat dan nog kunt herstellen.

Idd. kan het voorkomen dat het software programma dat het uitwerpen van aangesloten USB apparaten regelt, dit niet goed verwerkt.
Dan krijg je niet de melding dat je de hardware veilig kunt verwijderen.

In zo'n geval kun je dan beter de laptop of PC zelf helemaal afsluiten, (Start-->Afsluiten), en als de laptop of PC helemaal uit is, dan de externe HD uit de USB poort nemen. De afsluitprocedures worden dan iig helemaal goed uitgevoerd en nadat alles stroomloos is kan dat ook geen schade meer aanrichten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zet nooit hele belangrijke dingen op mijn schijf, alleen dingen die ik zo weer kan downloaden, zodat ik nooit iets kwijt kan raken. Het is meer om wat ruimte te besparen