mijn zoon van 12 gebruikt hacks is hij strafbaar?

ik hoor niets anders dan 'oh ik heb dit spel gehackt en dat' etc ook tegen broertje en andere kinderen. Nu weet ik dat hij ze download ipv ze zelf te hacken. Tenminte.... anyway is dit strafbaar?
O.a. minecraft, GTA, clash of clans enz.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat bedoelt hij met hacks? Heeft hij hacks voor de spellen, of heeft hij een illegale versie van een aantal van deze spellen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn zoon van drie doet dat ook, het zet zelf de cheatmachine aan als hij een bepaald level niet kan halen(RealRacing 3 is zo'n voorbeeld) ik denk dat geen rechtelijke instantie hem juridisch zal vervolgen... :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
? En wat is dan het verschil met wat ik beweer en jij tegenspreekt?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe dan ook is er niks te vrezen. Illegaal downloaden, wat strafbaar, is wordt niet vervolgd en voordeel halen in een spel, daar zal je hoogstens voor gebanned worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Of bedoelde je dat hij wel een strafbaar feit pleegt (of jij want een 3-jarige valt niet onder het strafrecht) maar dat het OM er geen behoefte aan heeft om het te vervolgen.

Antwoorden (2)

Het downloaden van games waarvan je geen licentie hebt aangeschaft/legaal verkregen is in principe strafbaar.

Ga nou niet gelijk zweten, er is volgens mij maar een bijzonder kleine kans op vervolging. Games gewoon laten staan. Niet meer opnieuw laten downloaden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Of bedoel je dat hij op legaal aangeschafte games hacks gebruikt om de game makkelijker te spelen. Dat is niet strafbaar. Hij kan wel door de makers van het spel geweerd worden online.

Toegevoegd na 23 minuten:
Gezien een aantal van de spellen die je noemt gratis zijn, zal het de laatste optie zijn. Niks aan de hand dus.

Toegevoegd na 8 uur:
Aangezien het niet geheel duidelijk is wat de hacks nou exact inhouden is er geen goed antwoord te geven. Of iets wel of niet strafbaar is zal liggen aan wat de hack precies inhoud of hacker doet. Als je zoontje inbreekt op de server van de gamemaker en daar gaat zitten rommelen dan mag dat niet en is het strafbaar onder computervredebreuk. Als hij een zogenaamde "aimbot" of "wallhack" gebruikt (en het aan zijn kant blijft, zijn PC) is dat niet strafbaar. Niet zover ik het kan vinden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Of bedoel je dat hij op legaal aangeschafte games hacks gebruikt om de game makkelijker te spelen. Dat is niet strafbaar." Deze durf ik te betwisten, algemene voorwaarden verbiedt modificatie van een spel in elke vorm, elk zichzelf respecterend spelletjesmaker heeft dat in de voorwaarden staan die je moet accepteren. Het patchen om het spel makkelijker uit te spelen is zo'n modificatie... Is net zo strafbaar als een legaal spel zo te patchen dat je er niet voor hoeft te betalen...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Algemene voorwaarden zeggen mij niets. Iedereen kan deze opstellen. Ze zijn geen wet, ook het accepteren maakt ze geen wet. Illegaal downloaden is strafbaar gesteld in de wet. Wetgever is niet geïnteresseerd in het verbieden van een hack die een spel sneller uit laat spelen. https://www.security.nl/posting/33999/Juridische+vraag%3A+Is+het+strafbaar+om+games+te+hacken%3F Binnendringen (‘inbreken’) in een computersysteem of netwerk kan op vele manieren, en de wet geeft daar geen algemene definitie voor. Dat kan ook niet, want er zijn altijd weer slimmeriken die dan een computerinbraak gaan verzinnen die niet onder die definitie valt. Het manipuleren van een database of het misbruiken van een race-conditie kan allebei dus prima onder computervredebreuk geschaard worden.
Het overtreden van de gebruiksvoorwaarden van een site is echter geen computervredebreuk. Dergelijke regels overtreden leidt wel tot contractbreuk, en de site-eigenaar mag je dan verwijderen of je account blokkeren. Ook mag hij de werkelijk geleden schade op je verhalen.
Maar zolang je alleen de interfaces gebruikt die de site je ter beschikking stelt, kan er geen sprake zijn van strafbaar handelen. Hetzelfde geldt voor software die draait met bepaalde restricties, zoals de controlesoftware die bij spellen moet voorkomen dat mensen valsspelen of een illegale kopie gebruiken. Het uitschakelen van die software is geen computervredebreuk, maar kan wel inbreuk op het auteursrecht opleveren. >>Als een dergelijke overtreding wél computervredebreuk zou zijn, dan krijg je de gekke situatie dat een private partij (de spelexploitant) kan bepalen wanneer jij een strafbaar feit pleegt als je zijn spel speelt. Dat kan niet. De overheid bepaalt de strafwet, en niet particuliere exploitanten.<< Zolang je dus hackt om een spel sneller uit te spelen is er niks aan de hand. Maar onthou vooral dat algemene voorwaarden niks met de Nederlandse strafwet heeft te maken (of er moet iets in de algemene voorwaarden staan wat sowieso al in de strafwet opgenomen is).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar je hebt wel een punt. Niet elke hack zal even onschuldig zijn. Zeker zolang de vrager niet exact uitlegt (of kan uitleggen) wat nou de exacte hack is en wat deze inhoudt zal het lastig zijn. Zal even wat erbij kalken.
Beste,

Hacken (of cheaten) in een game is niet illegaal. Dat 'hacken' betekend dan dat uw kind in de game zelf bijv. extra spullen krijgt. Meestal waarderen de makers van het spel het niet als je 'hackt' of cheat. De maker kan er dan (in het ergste geval) voor kiezen je permanent te verbannen van de online diensten van het spel (gebeurt vaker bij GTA). Als het om deze vorm van 'hacken' gaat is het woord hacken zeker niet op zijn plaats, en gebruikt uw kind gewoon het woord hacken in plaats van een ander woord. Normaal heet de hierboven staande praktijk cheaten, er is dan dus niets aan de hand.

Als je kind games crackt (dat is het illegaal downloaden van betaalde games). kan daar in principe wel een straf opstaan, maar de pakkans is zeer klein. De beste manier om dit op te lossen is de illegaal gedownloade content te verwijderen, en eventueel een betaalde versie aan te schaffen. Clash of Clans is een gratis spel, dus dat zal hier niet van toepassing zijn. De vraag is dan ook, heeft uw kind de betaalde games ook echt betaald (zoals Minecraft)? Als u niet weet waar u Minecraft en/of vele andere games koopt zet ik een aantal linkjes in de beschrijving.

Ik denk zelf dat het in dit geval over cheaten gaat (het verkrijgen van in-game spullen).
Het komt veel voor dat kinderen 'hacken' gebruiken in plaats van cheaten terwijl dat iets heel anders betekend. Wel zal ik als ik u was even checken of uw kind de games daadwerkelijk gekocht heeft. Zo niet kunt u bij Steam, en Mojang de games aanschaffen (zie bronnen)
Met vriendelijke groeten,

-Sebastiaan
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jij verward modden met patching om vals te spelen(cheaten) Modden wordt zelfs aangemoedigd door spelletjesmakers, het patchen van een spel om hogere scores te halen echter niet, die vallen onder het zogenaamde IPR. "Other Gamemakers though have chosen to enclose their games in heavily policed copyright or Intellectual Property Regimes(IPR) and close down sites that they see as infringing their ownership of a game"
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is vreemd. Even gekeken waar je quote vandaan lijkt te komen: http://en.wikipedia.org/wiki/Mod_%28video_gaming%29#Game_support_for_modifications The games industry is currently facing the question of how much it should embrace the players' contribution in creating new material for the game or MOD-communities as part of their structure within the game. Some software companies openly accept and even encourage such communities. Others though have chosen to enclose their games in heavily policed copyright or Intellectual Property regimes(IPR) and close down sites that they see as infringing their ownership of a game. Modding wordt nogal eens tegengegaan als code hergebruikt wordt in de mods. Als je modificatie of patch of wat dan ook geen code hergebruikt of geen beeltenis namaakt welke al bestaat, hoe is het dan inbreuk van IP? Maar dan hebben we het dus over intellectueel eigendom wetten, zolang je die niet overschrijdt met je stuk code is er dus niks aan de hand. De vraag is dus of de bewuste hack(s) bijvoorbeeld IP wetten overtreedt. En dan nog worden zelden gebruikers strafrechterlijk aangepakt, eerder worden downloadsites keihard bedreigt met cease and desist letters. Of het nou daadwerkelijk strafbaar is dat kom je vaak niet te weten, de meesten poepen hard in hun broek als een bedrijf als EA met een claim en 100 advocaten in de arm aankomt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Uiteindelijk maakt het niet uit welke technische term je nu gebruikt, patchen/modden/hacken/cracken en de definitie die je er precies aan geeft, het gaat erom wat de wet stelt. Stel je voor dat je de score ophoogt door een waarde in de database te veranderen dmv in te breken in de database/netwerk van de spelmaker/beheerder, dan valt dat onder een wet in het strafrecht. Computervredebreuk. Als je het spel aanpast aan de clientside dat je altijd raak schiet of duur muren kan kijken en zodoende hogere scores haalt weet ik niet onder welke wet dat valt. Net zoals dit mooie voorbeeld: http://tweakers.net/nieuws/76054/tienjarige-hacker-ontdekt-exploits-in-android-en-ios-games.html