asus vivobook s300ca-c1084h (13,3 inch) of r550ca-cj119h (15,6 inch) voor studie?

Ik ga over een jaar studeren en op kamers en wil graag een Asus Vivobook met touchscreen kopen, maar ik twijfel tussen de s300ca-c1084hvan 13,3 inch: http://www.laptopshop.nl/product/336496/asus-vivobook-s300ca-c1084h.html en de r550ca-cj119h van 15,6 inch: http://www.laptopshop.nl/product/336497/asus-vivobook-r550ca-cj119h.html .

Welk formaat is handiger? Ik zal redelijk veel in de trein zitten dus een 13,3 inch is handig maar ik ga ook veel tekstverwerker gebruiken dus misschien is een groter scherm daarvoor fijner.

De s300ca kost 599 euro maar heeft een Intel Core i3 en meer geheugen, terwijl de r550ca Intel Pentium heeft. Moet ik gaan voor de goedkoopste of is het handig om te investeren in snelheid en meer geheugen?

Ik ben van plan om heel lang met deze laptop te gaan doen, dus daarom leek het me verstandiger om de snellere s300ca te kopen (ongeacht de 100 euro meer), maar aan de andere kant is de andere laptop qua formaat misschien geschikter. Graag tips, meningen en advies!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (2)

Als de laptop grootdeels voor studie gebruikt wordt, raad ik aan de s300ca te nemen. Deze laptop is in vergelijking met de andere sneller en dus fijner voor je studie. En 13.3 inch is prima voor een scherm.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sowieso zal die pentium al zijn beperkingen hebben. Dus dat pleit al in het voordeel van de s300ca.

Die plannen om lang met de laptop te gaan doen zou ik wel opbergen. Een laptop heeft veel gevoelige plekken, dus er lang mee doen is eerder uitzondering dan regel (alhoewel, lang is relatief natuurlijk). Bovendien loopt een laptop qua prestaties per definitie 2 jaar achter (o.a. omwille van de accuduur en de kleine behuizing) en is de 'upgradebaarheid' klein(er).

Dus daarom: beoordeel de laptop vooral op de mobiele kwaliteiten en dat is in dit geval het kleine scherm (zoals je zelf zegt: voor op de trein), tel daarbij dat de specs niet verkeerd zijn en de r550ca zou toch echt een verkeerde keuze zijn.

Een extra pc voor op het kot is niet mogelijk en het kleine scherm stoort je buiten je treinreizen toch erg? Geen probleem, niets houdt je tegen om een (groter) scherm op je laptop aan te sluiten.