Waarom is mijn internet zo langzaam wanneer iemand anders op een andere laptop een filmpje kijkt?

Wanneer iemand anders op zijn/haar laptop een filmpje kijkt op youtube (op hetzelfde(draadloos) netwerk), kan ik op mijn laptop helemaal niks meer doen op internet. Ons internet is redelijk langzaam, maar ik kan me niet voorstellen dat het zo erg is.

onder normale omstandigheden krijg ik dit op speedtest.net:
ping: 20
download speed: 5.68 Mbps
upload speed: 0.69 Mbps

Ligt het echt aan mijn internet dat het zo langzaam is wanneer iemand anders een filmpje kijkt, of kan ik dit verhelpen met een nieuwe router of iets dergelijks?

Ik heb nu de witte experia box van KPN

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (2)

Dat heeft waarschijnlijk te maken met de QoS (Quality of Service) instelling van je modemrouter.
Ik vermoed dat er sowieso niet bijster veel Mbits bij je binnenkomen, maar de QoS zorgt ervoor dat bepaalde informatiepakketjes voorrang krijgen.
Video's krijgen bijvoorbeeld voorrang omdat deze soepel moeten lopen.
Zo kan het dus zijn dat jouw internetactiviteiten er onder te lijden hebben wanneer iemand op een ander apparaat een filmpje kijkt.

Je kan de QoS aanpassen in de Experiabox.
Aangezien KPN meerdere witte Experiaboxen heeft uitgegeven, kan je het beste zelf even op hun website kijken hoe je de interface van de modemrouter kan bereiken (het IP-adres dat je in de adresbalk van je browser dient te zetten)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankjewel! Ik ga even kijken :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
No prob. Succes! :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat heeft er wel mee te maken. Maar dat lost het probleem de verkeerde kant op mijns inziens. Videostreams moeten ook voorrang krijgen, dat is belangrijker dan een download van een webpagina. Video die stottert is niet kijkbaar, een webpagina die langer duurt, duurt alleen maar langer. De vrager gaat nu knoeien met als gevolg dat de huisgenoot van de vrager morgen hier de vraag stelt: Mijn video's lopen te stotteren, wat moet ik doen?. Wat een veel vervelender probleem is. Oh zie nu opeens:
Je geeft het zelf al aan dat video voorrang moet krijgen. Dus dan snap ik niet echt wat je voorstel is(wat moet de vrager veranderen in de QoS?). De vrager heeft last van videokijkers, wat ook de bedoeling is. In mijn ogen zou je de vraag de andere kant wel zo op kunnen lossen, dus als iemand vraagt waarom zijn video inklapt als iemand een torrent zit te downloaden. Bedraad gaan en/of kabel/glasvezel nemen lijken me de echte opties. (DSL kakt in naarmate je verder van de verdeelkast zit) 5Mb/s is echt weinig. Als daar nog van afgesnoept wordt door iemand die online video gaat kijken.... Heb hier 181Mb/s (van de beloofde 180Mb/s) bedraad over de kabel. Als ik mijn nieuwsgroepdownloader vol aan zet heb ik nog nergens last van. Nou zal dat niet nodig zijn voor de vrager, maar alleen al via netwerkkabel werken ipv Wi-Fi zou al enorm helpen.
Dat ligt aan je internet snelheid, zo'n filmpje lijken slurpt alle data op.
Dus sneller abonnement regelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
capthavoc
9 jaar geleden
Heb je die snelheid gemeten op draadloos of bedraad ?
toch lijk hij me vrij laag voor meerdere pc
heb je alles in een pakket ? of alleen internet ?
het schijnt ten goede te komen van je internet als je ook TV op dat zelfde modem binnen krijgt.
Dus een abbo verhoging of beter een alles in 1 pakket lijkt me in dit geval eigenlijk de enige manier om er wat aan te doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit was draadloos gemeten. Ik ga even kijken wat ik met het antwoord van Rabelais kan doen.. als dit niks uithaalt ga ik toch een beter abbo nemen. Dankjewel voor jullie antwoord!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Draadloos..... Even bedraad doen en alles werkt naar behoren. Het verlies wat Wi-fi oploopt naarmate je verder van de router zit/meer muren er tussen zitten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb je ADSL? Dan is het maar de vraag of er een beter abo is en of een beter abo een hogere snelheid geeft.