Is het mogelijk om op je externe harde schijf Windows te installeren en deze als C schijf te gebruiken, zonder dat je originele OS op C weggaat?

Dat je dus op 2 besturingssystemen draait?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Volgens mij is dat niet zo een gek idee. Als je computer traag begint te worden koop je een nieuwe schijf. Daarop installeer je Windows en die nieuwe schijf wordt je C schijf. Het oude besturinssyteem en al je programma's staan dan nog op de oorspronkelijke schijf en als je het bios zegt vanaf die andere schijf op te starten is alles nog als voorheen en kun je de trage versie van je pc nog gebruiken met de waslijst aan programmas die je in de loop der tijd geinstalleerd hebt. Je hebt dan dus een trage versie van je pc achter de hand voor als je opeens weer even matlab of eclipse moet gebruiken. Tijdens het opstarten van de pc wordt getoond hoe je in het bios moet komen en kun je de pc instructie geven vanaf welke schijf op te starten. Externe schijven lijken mij meer geschikt voor de opslag van grove data zoals je complete fotoverzameling. Belangrijke persoonlijke documenten en erg waardevolle fotos zou ik op internet zetten, keurig achter een wachtwoord en altijd bij de hand. Bij diefstal of brand kun je anders zomaar alles kwijt zijn. Als je ook unix wit proberen dan kun je misschien kiezen voor een USB stick als opstartschijf. Kijk daarvoor op pendrivelinux.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Op twee besturingssystemen tegelijk draaien gaat niet. Wel zou je in je BIOS kunnen kijken of je je boot volgorde kunt wijzigen zodat USB eerst komt. Dan zou je Windows van je externe schijf kunnen starten maar dan moet je interne schijf en externe schijf wel een ander driveletter krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja het is mogelijk om op Een externe Hdd een os te zetten zorg en dan wel voor dat je de kabels van je orgineele Hdd lig zijn dat je hem niet perongeluk op de verkeerde gaat installeerden

Je kan er ook voor kiezen om vpc te installeerden op je computer waarbij je een besturingssysteem draait in een applicatie in je orgineele besturingssysteem