Wat is relaying als het gaat over servers voor verzenden e-mails?

Soms kan ik vanaf iPhone om die reden geen mails versturen. Hoe dan wel?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je moet je authenticeren op je SMTP server met inlog+password

Antwoorden (1)

Relayen van mail is wanneer jij met de iphone zich bevindt in een (netwerk)gebied buiten het lokale subnet van de provider en je mailt via de mailserver van je provider terwijl je niet bent aangemeld, dan bestempelt die mailserver dat als relaying. Immers hij is een doorgiftepunt geworden voor (onbekende)mail buiten het domein van de provider. Je kunt dit simpel ondervangen door met je account+password op de mailserver aan te melden, mits de provider het zo bedacht heeft. Want het verschilt per provider hoe zij de SPAM trachten te vermijden. KPN maakt gebruik van zogenaamde portal servers voor buiten het domein en kun je niet rechtstreeks op poort 25(dat is 587) mailen, dit oeroude principe is dus te vermijden als je kunt aanmelden met inlog&password op de smtp server van je provider.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Ik vind (het begin van) het antwoord niet erg duidelijk. Is de afzender nu aan het relayen, wordt de e-mail gerelayed of moet de mailserver iets (wat dan?) relayen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Relaying is in principe niets anders dan doorgeven. In de soms lange weg (het path) tussen jouw iphone en de mailserver kunnen hubs, routers, servers e.d. zitten die allemaal het signaal (jou e-mail inclusief alle bijbehorende hulpsignalen) moeten doorgeven. De iphone zal eerst proberen of ie, via alle apparatuur, de mailserver kan bereiken (hulpsignaal) en pas als ie een melding terug heeft gekregen "oke, kom maar op" zal de e-mail -via het hele 'doorgeefsysteem'- verstuurd worden.
(Goed beschouwd doet jou iphone ook al aan relaying want hij stuurt jouw ingetikte mail door naar de dichtstbijzijnde mast.)