Waarom staat er bij de Thuisgroep op mijn computer: Deze pc is momenteel niet beschikbaar?

Ik ging naar de thuisgroep op mijn computer omdat ik een foto van de andere computer wilde bekijken en er stond opeens: Deze pc is momenteel niet beschikbaar Allebei de computers stonden aan daar ligt het niet aan. Het netwerk doet het ook. Hoe kan ik dit oplossen? Alvast bedankt.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Omdat het IP-adres van je PC niet gepingt kan worden (pingen = op een lange metalen buis met een metalen voorwerp een bepaald morsesignaal geven, en de ander geeft een klopsignaal terug dat hij er is en je vraag gehoord heeft). Dat kan op zich verschillende redenen hebben: 1. Meest logische: je PC staat aan, of staat in slaapstand (portable meestal, maar kan ook met bepaalde PC's). 2. Je router laat bepaalde signalen niet meer toe (firewall functie), of je virusscanner doet dit in de plaats als het een geavanceerd scannersysteem is. Maar je spreekt van een simpele Microsoft 'thuisgroep', dus ik denk niet dat het dit is. Vermits je van binnen kijkt, kan het zijn dat er ook een andere IP-adres reeks is, zie 4. dan. 3. Het kabeltje naar je router is losgekomen, of de netwerkkaart in je PC is per ongeluk op het lan-icoontje rechts op 'disabled/af' gezet, of er is een hardware probleem op netwerkvlak vanuit je PC tot aan de andere kant. 4. Omdat je nog op de functie 'binnen het netwerk' zit en je de foto vroeger al zag, verwar je misschien het bekabelde netwerk met het WLAN-netwerk: Standaard zie je in een thuisgroep alle PC's binnen dezelfde groep (wij raden altijd bekabeling aan om die reden, gaat ook sneller, zeker met video's en foto's is WLAN te draag) en dan zul je bijv. merken dat je IP-adres 192.168.1.101 is en de andere PC 192.168.1.103 en zien die elkaar. Zit je op het WLAn kan je IP-adres 192.168.0.101 zijn en dan zie je die PC niet. Dit kun je weer testen met die 'ping': START - UITVOEREN (of Windowstoets + R van 'Run') en dan typ je CMD en in dat zwarte scherm: ipconfig op beide PC's en dan schrijf je dat adres van beide PC's op. De eerste drie getallen moeten dezelfde zijn want standaard zoekt een PC altijd in die reeks (daarvoor dient dat masker: 255.255.255.0 betekent allemaal eentjes voor de eerste drie groepen binair en dus betekent dat enkel zoeken naar de laatste 4 de groep van oude IP-nummer zodat het netwerk snel blijft en klein). Voorbeeld: ipconfig IPv4-adres. . . . . . . . . . . . : 192.168.1.101 Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0 Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.1.1 C:\Users\stientje>ping 192.168.1.103 Pingen naar 192.168.1.103 met 32 bytes aan gegevens: Antwoord van 192.168.1.103: bytes=32 tijd<1 ms TTL=128 (4X) C:\Users\stientje>ping 192.168.0.103 Pingen naar 192.168.0.103 met 32 bytes aan gegevens: Time-out bij opdracht. Succes!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100