Is het waar dat laptopbatterijen tegenwoordig minder gauw kapot gaan als ze langdurig aan de lader zitten?

Ik hoor de laatste tijd heel veel over dat laptop batterijen tegenwoordig niet/minder gauw kapot gaan als ze langduring aan de lader zitten terwijl er gewerkt wordt met de laptop; is dat waar?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben geen expert maar u laptop opladen indien niet nodig is slecht! Vanaf hij de melding geeft 'accu bijna leeg' dan dien je de stekker in te steken! Laptop opladen zonder er tijdens op te werken is beter dan je de laptop oplaad terwijl je er wel mee aan het werken bent.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn laptop staat al een paar jaar aan de lader. Ik gebruik hem nooit zonder een stroomkabel. Hij is zeker 5 uur per dag in gebruik. Tot op heden nog geen problemen gehad.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik gebruik hem nooit zonder een stroomkabel.
Tot op heden nog geen problemen gehad. Hoe kan je weten of er een probleem met de accu is, als je hem altijd op de kabel hebt? "Ik ben geen expert maar u laptop opladen indien niet nodig is slecht!" Als je geen expert bent, en niet weet welke laptop/accu het is kan je daar niks over zeggen lijkt me. Ik neem aan dat er ondertussen genoeg elektronica in een accu zit die zelf registreert hoe vol de accu is en of deze wel/niet bijgeladen moet worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Juist als je een laptop steeds uit het stopcontact trekt wordt de accu verbruikt. Als de accu opgeladen is zal neem ik aan de accu van de stroom afgehaald worden en de laptop direct van stroom voorzien worden. Je advies zou dus juist wel eens verkeerd kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/computers-internet/accu-laptop-eruit-halen-netstroom.19301 Zoals gobo dus al zegt.... 4 jaar geleden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dankjewel iedereen, blij dat het dus wel waar is zoals gobo zegt inderdaad. ik dacht ookal laatst te zien dat terwijl hij in de oplader zat, aangaf dat er niet opgeladen werdt. maar ik dacht dat het misschien kwam omdat hij in een verlengsnoer zat ofzoiets. maar in ieder geval heel erg bedankt! ik gebruik hem meestal tot de accu leeg (10% ofzo) is en dan stop ik hem erin, maar ik vergeet m er soms uit te halen tijdens het werken.
Cryofiel
9 jaar geleden
Mijn laptop-accu wordt inderdaad niet verder opgeladen als hij 98% of voller is.

Het beste antwoord

Dit verschilt per type accu die zich in de batterij bevindt; als er een Lithium-ion-accu in je laptop zit, dan is het verstandig de accu, nadat hij is volgeladen, zo snel mogelijk uit de lader te verwijderen.
Wikipedia:
"Een nadeel is dat de Li-ion-accu continu zijn capaciteit verliest, al wordt hij niet gebruikt. Dit verlies is groter bij hogere temperaturen. Door dit chemisch verval gaat bijvoorbeeld een laptopaccu ongeveer 3 tot 5 jaar mee. Dit afbraakfenomeen wordt versterkt wanneer de batterij volledig is opgeladen. De batterij mag niet helemaal ontladen worden, omdat de batterij dan onherstelbaar uit kan vallen."
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Het geheel ontladen wordt voorkomen doordat de laptop zichzelf al uitschakelt voordat dit gebeurt. De gebruiker denkt misschien dat de accu geheel leeg is, maar in werkelijkheid zit er nog enige lading in. Het zou voor de gebruiker verwarrend zijn als de laptop zich al zou uitschakelen bij een resterende capaciteit van 10%; daarom wordt 10% capaciteit door de laptop als 0% weergegeven, 20% als 11%, 30% als 22%, 40% als 33%, 50% als 44%, 60% als 55%, 70% als 66%, 80% als 78%, 90% als 89% en 100% als 100%.