Hoe bepaalt Google je locatie ?

Het viel me vandaag op dat als ik zoek op google er in maps behoorlijk nauwkeurig wordt aangegeven waar ik me bevind, terwijl de gebruikelijke websites met info over je ip adres er meer dan 100 km naastzitten.
Hoe krijgt google deze nauwkeurige plaatsbepaling voor elkaar?

Toegevoegd na 10 minuten:
Aanvulling:
Het betreft op mijn thuisnetwerk via een notebook. Dus zonder GPS .

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Meer dan 100 km? http://www.whereisip.net/ Ongeveer 2-3 km bij mij.

Het beste antwoord

Om dat te doen, Google gebruik maken van zowel IP-geolocatie en de nabijgelegen draadloze netwerken. Het GPS-systeem samen met de Wi-Fi-verbinding hielp het uitzoeken van uw locatie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Door je GPS en kijk is bij je instelingen van je telefoon of je locatie voor draadloze netwerken aanstaat..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Iets uitgebreider;

Dit wordt gedaan door middel van het IP adres van de gebruiker en het basis station. Ook wordt door middel van het pingen (communiceren tussen router en servers) bepaald wat de globale afstand is. Elke afstand heeft een bepaald verlies en door de resultaten van de servers en pings over elkaar heen te leggen schat men de locatie behoorlijk precies in.

Google Gebruikt hiervoor een Html5 Geolocatie via Api. Vergelijk bare systemen noemt men ook wel GeoIP mapping. Tegenwoordig hebben veel apparaten trouwens ook een gps en data van de plaatsbepaling wordt soms meegezonden als men hiervoor akoord is gegaan. GeoIP is ongeveer 500 meter nauwkeurig, GPS is dat voor de meeste apparaten tot de inch (2.48cm).

Bronnen zijn vermeld. Ik hoop dat dit u het een en ander duidelijker maakt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor HTML5 Geolocatie Api moet door de gebruiker ook akoord gaan maar dit is opgenomen in elke "voorwaarden" van google producten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor de duidelijke uitleg. Begrijp ik uit je aanvulling dat dit voor google 'apps' niet is uit te schakelen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HTML5 Geo Api is iets waar je akoord mee gaat bij het gebruik van android. Wil je android gebruiken dan kan je eigenlijk bijna er omheen. Wel goed te weten is wellicht dat google deze data echter alleen zelf mag verwerken en hanteren en dat men hier streng toezicht op heeft. Ook zijn gegevens en data verzameling losgekoppeld van elkaar versleuteld.
Zowel Google als Opera geven goed antwoord op de vraag.
Zie de bronnen hieronder.
Bekend is dat Google veel gegevens heeft verzameld in het verleden met de auto's waarmee ook de "streetview" foto's zijn gemaakt.
Met de gegevens van de draadloze routers die zij onderweg tegen komen, kunnen ze zeer gedetailleerd aangeven waar een gebruiker zich bevind op het moment dat hij ook gebruik maakt van wifi.