Mijn hotmail-adres stuurt spam mail naar contactpersonen. Maar ik heb dat mailadres een paar maanden terug al verwijderd. Hoe kan ik dit stoppen?

Ik heb een paar maanden terug van een hotmail-adres alles verwijderd. Alle mailtjes eruit, alle contacten eruit, en het mailadres verwijderd. (dus stopgezet, zodat ik er niet meer bij kon.)
Toen was de spam ook gestopt.

Vanaf vandaag worden er weer spammails verstuurd vanaf dat adres, naar contactpersonen die verwijderd waren. Ik heb niet meer aan het mailadres gezeten, dus ik kan het niet geweest zijn. de mailtjes lijken ook anders dan de vorige spam-aanval...

Hoe stop ik dit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Het is heel eenvoudig een e-mailadres te vervalsen. Als jouw hotmail-adres bijvoorbeeld MrBanana@hotmail.com was, is het voor mij een fluitje van een cent om mailtjes te versturen met MrBanana@hotmail.com als afzender-adres.

Spammers kunnen dat natuurlijk ook.

Waarschijnlijk wordt er dus geen spam verstuurd *vanaf* jouw hotmail-adres, maar met jouw hotmail-adres als (vervalste) afzender. Spammers doen dat graag, omdat mensen nu eenmaal sneller geneigd zijn een mailtje te openen dat afkomstig is (lijkt te zijn) van MrBanana@hotmail.com dan van spambot123@spamdomain.ru . Dat geldt zeker als ze jouw adres al kennen.

Daarom zijn spammers continu op zoek naar mailadressen. Niet alleen om spam *naartoe* te sturen, maar ook om te gebruiken als vervalst afzender-adres, om te zorgen dat hun slachtoffers de spams openen in plaats van direct weggooien.

Als een spammer jouw adres eenmaal in handen heeft, is er niets dat je kunt doen om hem met deze praktijken te laten stoppen. Zelfs als jij een email-adres geheel in eigen beheer hebt op een eigen mailserver, en je verwijdert dat adres compleet (desnoods trek je daarna zelfs de stekker van je server uit het stopcontact), dan nog kan de spammer doorgaan met het gebruiken van dat mail-adres als vervalst afzender-adres.

Kortom, je kunt er niets tegen doen. Hooguit hopen dat anderen niet worden misleid door het feit dat de spamberichten van jou afkomstig lijken te zijn, terwijl ze in werkelijkheid door een spammer zijn verstuurd met een vervalst afzender-adres.

Toegevoegd na 20 uur:

Dat precies jouw contacten spam krijgen vanaf jouw adres, kan op twee manieren worden verklaard.

Ten eerste krijg je dat natuurlijk te horen van je contacten. Terwijl een onbekende die spam van jouw account krijgt, dat niet zo snel aan jou zal melden. Jij *denkt* dus dat de spam alleen naar jouw contacten gaat, terwijl die spam in werkelijkheid de hele wereld rond wordt gestuurd, maar daar hoor je nooit iets van.

Ten tweede worden emailadressen vaak "geoogst" door virussen. Als een bekende zo'n virus heeft, stuurt dat virus alle langskomende emailadressen naar de spammer. Die spammer krijgt dus een "groepje" bij elkaar horende email-adressen. Hij kan dan, via een vervalst afzender-adres, spam sturen naar iedereen in dat "groepje" die afkomstig lijkt te zijn van één van de anderen uit dat "groepje" - dit om de kans te vergroten dat de ontvanger de mail opent.

Cryofiel
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Dan kan je waarschijnlijk het beste een bericht sturen (BCC!) naar al je contactpersonen dat MrBanana@hotmail.com een spammer is, dat ze die moeten blokkeren, en dat wanneer Mr. Banana zelf hen een mailtje stuurt dat de afzender dan bijvoorbeeld Hr.Banaan@gmail.com is.
Cryofiel
9 jaar geleden
Eh, ja, als ik een spammer was, zou ik ook exact hetzelfde adres gebruiken... Dat geeft de meeste kans dat de ontvanger mijn spambericht leest.

Andere antwoorden (1)

Als je je mailaccount gestopt hebt zoals je aangeeft, dan heeft mogelijk iemand anders dat account aangemaakt.
In dat geval kan jij er niets meer mee.

Aangezien je zegt dat et spam vanaf dat account wordt gestuurd naar jouw "oud" contacten, verwacht ik echter dat je account gehackt is/was en hij nadat jij hem hebt willen sluiten, kij door de hackers gebruikt bleef worden waardoor hij nooit echt gesloten is.

Het beste kun je hierover contact opnemen met Microdoft zelf.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Top...succes. Ik ben benieuwd wat ze je terugmelden.