Kun je op de computer een scherm maken waar je een wachtwoord moet invoeren voordat je door mag?

Bij een spel willen wij graag de kinderen een woord laten puzzelen (live dus niet op de computer) en wanneer ze dat hebben gevonden moeten ze dat dan invoeren op de computer zodat (wanneer het wachtwoord goed is) ze een scherm te zien krijgen met een smiley of iets dergelijks. Is dat mogelijk om zoiets op de computer te maken of is daar een programmaatje voor?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
moet dit dan ook de rest van de computer blokkeren tot het wachtwoord ingevuld is? of moet het gewoon schermvullend zijn
Cryofiel
10 jaar geleden
TrueCrypt blokkeert in ieder geval de hele computer zolang het wachtwoord niet is ingevuld. Pas na het invullen van het wachtwoord wordt Windows gestart. Maar dat kun je bij de meeste computers ook gewoon in het BIOS regelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee de computer hoeft niet geblokkeerd zijn. Het gaat er om dat een 'wachtwoord' wordt ingevuld en doorgang geeft tot een afbeelding/'prijs'.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt daar programmaatjes voor, maar ik weet niet zo hoe dat heet.
Zover ik weet kan je dat niet standaard instellen op de pc.
Cryofiel
10 jaar geleden
Dan heb je toch een programma nodig dat dit 'beveiligen' mogelijk maakt. Of zit zoiets standaard in Windows?
SimonV
10 jaar geleden
Hier staan wat programma's waarmee je afbeeldingen met een wachtwoord kunt beveiligen: http://softwaresolution.informer.com/Password--Protect-Images/

Antwoorden (1)

Wanneer het om een eenmalig spelletje gaat en je niet vanalles wil installeren en het eenvoudig wil houden zou je daar de schermbeveiliging van windows kunnen gebruiken.
Bij de instellingen ervan kun je het te raden wachtwoord opgeven.
Zet de wachttijd van de schermbeveiliging (tijdelijk) op 1 minuut. En kies een thema dat niets meer van de oorspronkelijke achtergrond laat zien. B.v. "dansende lijnen" of zo.

Zet vervolgens een mooie smiley groot in beeld en wacht tot de schermbeveiliging er op springt. Daarna kun je pas verder wanneer je het juiste wachtwoord invult. Zodra je dat doet valt de schermbeveiliging weg en heb je de smiley weer groot in beeld.

Veel plezier !
Plaatje bij antwoord
Ozewiezewozewiezewallakristallix