Hoe kan ik mijn bestanden van mijn windows overbrengen naar mijn imac via een externe harde schijf?

Want ik dacht te weten dat elke (portable) externe harde schijf die je op windows gebruikt geformatteerd moet worden als je hem in je mac plugt en dan verlies ik me bestanden.. (Bestanden zijn foto's en en muziek)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Als beide systemen in hetzelfde netwerk zitten, (thuis of op je werkplek) dan kun je de bestanden ook via het netwerk overzetten. Dan heb je geen probleem met formattering van de harddisk zelf!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat zitten ze dus niet.. En een andere optie is er niet?
capthavoc
10 jaar geleden
dat is de enige andere optie die ik maar heb overgeslagen in mijn antwoord ervan uitgaande dat je geen NAS o.i.d hebt
heeft je router of modem router misschien een usb aansluiting voor netwerk schijf ? dan zou het nog mogelijk zijn Helaas is het vaak zo dat providers die mogelijkheid blokkeren
als het om hun modems gaat
heb je een zelf gekochte router met die mogelijheid hebt dan kan je dat zeker proberen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Natuurlijk, je kunt een netwerkje aanleggen ;-)
Het kan zelfs met 1 rechtstreekse kabel tussen de 2 systemen, alleen heb je dan een speciale netwerkkabel nodig, namelijk een "cross wired UTP". Een eenvoudig alternatief is beide systemen te verbinden via een losse switch of router (die dus niet aan internet hoeft te hangen). Maar het is ook mogelijk om de bestanden te uploaden naar een gratis opslagdienst, en ze op het andere systeem weer te downloaden.
Surdoc geeft zelfs 100GB aan gratis ruimte. Uploaden gaat alleen een stuk langzamer dan een systeem aan een gezamenlijke router hangen.
capthavoc
10 jaar geleden
mac en windows in 1 netwerk is echt een toer om voor elkaar te krijgen. speciaal externe drives
geen beginners werkje dus leuke tip die Surdoc ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@capthavoc
Welnee, 't is 2014...
Imac in het netwerk hangen en dan Apple-toets + K drukken, dan kun je verbinden via smb://ipnummer van je windows-computer
het lastige met de combinatie mac/windows is dat mac ntfs alleen kan lezen en niet kan schrijven of verplaatsen.
en de windows kan natuurlijk de mac partitie niet lezen etc etc
dus het is een toer om het goed te doen via een externe HD.
Daarvoor moet je eigenlijk een programma hebben waarmee een mac een ntfs partitie kan lezen en schrijven.
als tuxera of paragon (zoek op ntfs for mac )
beide zijn helaas niet gratis en de zoektocht naar een werkend gratis programma is
helaas bij mij ook op niets uitgelopen.
als het goed is kan je wel een proef versie met 30 dagen functionaliteit
bij tuxera of paragon krijgen
maar of daar bijvoorbeeld beperkingen aan zitten weet ik niet maar het valt te proberen ??

tip:je kan wel een schijf met een fat32 partitie gebruiken deze wordt op zowel de mac als de windows pc gezien
nadeel daarvan is wel dat bestanden groter dan 4 gig er niet op kunnen
dus video bestanden o.i.d zal waarschijnlijk niet gaan.
mocht dat geen probleem zijn dan is dat de beste gratis oplossing

Daarnaast kun je dus de proefversie proberen en dat werkt meestal ook wel
maar wellicht wel met bepaalde beperkingen bijv dus niet groter dan 4 gig bestanden kunnen overpompen. toch de moeite waard om te proberen ?
tenslotte kun je toch besluiten het te kopen en als je dus in de toekomst vaak en regelmatig met mac en windows bestanden gaat werken
is het een bijna een must-have aanschaf

tip: Tuxera is iets duurder maar bied daarvoor wel de mogelijkheid het op 3 machines te installleren , lijkt mij de betere aanschaf

toch de combi mac windows ntfs is een moeilijke dus zelf met een betaald programma kan je best nog wel tegen zaken aanlopen

ik liep bv tegen een 32 gig usb stick probleem aan ik vermoed dat usb sticks groter dan 4 gig toch een probleem blijft
maar een externe HD werkte bij mij prima met overplaatsen van bestanden

succes
capthavoc
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel!! Wat een gedoe zeg.. En weetje dan toevallig ook het volgende.. (Sorry dat ik door vraag) ik download alfijd divx video's met nederlandse undetiteling zo vanaf mijn windows kassie
Prop ze op me portable harde schijf
En me ac ryan leest ze zo
Kan dit kopieren en plakken ook met mijn maccie?
capthavoc
10 jaar geleden
die had is zelf nog niet geprobeerd leuke tip maar kan je deze met windows format maken of
met schijfbehee ? r met mac schijfhulpprogramma ?
of heb je daar een apart programma voor nodig ?
capthavoc
10 jaar geleden
sprookje,
als het lukt je divx files vanaf je mac te zetten naar de externe schijf die ntfs is en dat past op de AC ryan zou dat geen probleem moeten zijn.
vraag is wel of je ac ryan divx codec etc op orde zijn en of dat niet een beperkt programma is maar het zou moeten kunnen in principe
ik weet dus niet of de tip exFat daar op werkt
maar die ga ik zeker nog eens proberen
als ik er eens zin in heb