Hoe verwijder je een virus van een computer die nauwelijks meer functioneert?

Sinds gisteren, na het opnieuw opstarten van mijn pc, is mijn computer zo sloom geworden dat alles vastloopt zodra ik het start. Ik heb alles sinds de vorige keer dat mijn computer het nog goed deed verwijderd, maar ik denk dat er een virus (waarschijnlijk in een process) is achtergebleven die mijn computer traag maakt.

Nu is het probleem dat ik geen virusscanner kan laten lopen, omdat mijn pc dus heel traag is en elke keer vastloopt. De enige manier waarop hij het normaal doet is in veilige modus, maar daarin kan ik niet scannen omdat delen van de virusscanner niet geladen zijn.

Hoe los ik dit op?

(Ps ik ga proberen een lijst van de processen te maken mocht dat nuttig zijn)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vraag het eens op dit prikbord, daar helpen ze al jaren mensen met virus-ellende op windhoos computers: http://antivirus.startpagina.nl/prikbord/

Antwoorden (2)

De meest simpele manier is de pc te formatteren (maar dan moet je wel een backup hebben van je belangrijke bestanden). Een van de eerste zaken die je dan moet installeren is je virusscanner (vooral als je meer partities hebt).

Een tweede mogelijkheis is om te kijken of je eventueel naar een vorig herstelpunt kunt gaan en om direct daarna de pc te scannen.

Een derde mogelijkheid (maar dat is afhankelijk van het feit of je een betaalde versie MET CD hebt gekocht) is om de cd van de virusscanner te laten booten zodat hij direct kan scannen zonder dat het OS is opgestart. Je kunt dan het virus proberen te verwijderen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb van de week ook iets dergelijks gehad, en ik had geen windows cd.
Gelukkig kon ik wel in veilige modus met netwerk mogelijkheden, zodat ik wat kon googlen. Ik kwam er toen achter dat je gratis een originele windows kan downloaden van Microsoft, die je dan zelf op een dvd kan branden.
Je moet dan wel de exact zelfde versie downloaden die nu ook op je computer staat.
In mijn geval was dat Windows 7 Home Premium SP1 32 bit.
Dus schakel iemand in die het voor je kan downloaden en branden op een DVD.

Ondertussen kun je in veilige modus zoveel mogelijk belangrijke bestanden kopieeren naar je D Schijf.
Het is ook belangrijk dat jouw computer kan booten van een DVD. Kun je instellen in de BIOS.
Dan kun je windows opnieuw er op zetten. In mijn geval was het wel een engelse versie , terwijl ik eerst nederlands had. Ik kon geen nederlandse windows vinden.
Kijk wel eerst of het stickertje met je Product Key nog op je computer zit, zodat je die code kunt gebruiken om in te voeren bij het installeren.

Toegevoegd na 6 minuten:
http://www.pcworld.com/article/248995/how_to_install_windows_7_without_the_disc.html