In desktop PC's wordt dit gedaan om de prestaties te verbeteren de technieken hiervoor zijn SLI van Nvidia en CrossFire van AMD. Meestal worden er dan twee identieke kaarten naast elkaar gezet om in het gunstigste geval dubbele prestaties te halen in games. In het slechtste geval echter kan het de prestaties verminderen, dit als het spel niet om kan gaan met SLI of CF of als de drivers niet juist werken.

Bij laptops wordt het gedaan om accuduur te verlengen, er wordt dan geschakeld tussen de in de CPU geïntegreerde kaart en de dedicated GPU als er een spel wordt opgestart. De dedicated GPU is namelijk zwaarder in gebruik dan een geintegreerde oplossing. Nvidia noemt dat Optimus. De GPU's werken dan dus niet samen.

AMD heeft nog een andere techniek in laptops, daarbij kan hun geintegreerde GPU in CrossFire gebruikt worden met een dedicated AMD GPU. De GPU's werken dan dus samen.

Dat dit gedaan wordt om meerdere beeldschermen aan te sluiten is al lang niet meer zo, tegenwoordig hebben alle videokaarten wel meerdere uitgangen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

scherpere beeld
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
er zitten er vaak twee in om de batterijduur te verlengen, vaak zijn het van die intel onboard video kaarten en nvidia video kaarten, dan schakelt hij de video kaarten om om je batterijduur te verlengen. Bijv als je aant gamen ben, en dan alleen maar op word zit, dan schakelt hij om zodat je er beter uit bent met je batterijduur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat als er 1 kapot gaat de andere gebruikt kan worden ook kan je ze met sli of crossfire samenvoegen voor betere prestaties, dus met name rekensnelheid
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is an mogelijk om een extra scherm op je PC aan te sluiten. Steeds vaker wordt dit toegepast. Bij de beeldscherminstellingen kun je diverse instellingen vastleggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tegenwoordig kan je op bijna elke videokaart 2 of meer beeldschermen aansluiten.