keyboard failure - enter password. En nu?

als ik een dell dimension 9150 opstart krijg ik de melding 'keyboard failure', er gaat geen lampje branden op het toetsenbord. Het toetsenbord doet het voor een andere computer wel, en hetzelfde usbgat doet wel het lampje van de muis oplichten. Ik heb al het batterijtje uit het moederbord gehad, en de jumpers eraf. Opstarten met bootable cd maakt geen verschil. Iemand nog ideeen?

Toegevoegd na 3 uur:
dit is vast niet de manier maar het lukt me niet zelf op mijn eigen vraag antwoord te geven en zodoende te reageren dus ik edit de vraag maar.

Er is geen ps2 ingang. ik heb dit en een ander toetsenbord in alle usb poorten gehad, voor tijdens en na het opstarten, met muis, zonder muis, via usb-hub .. De toetsenborden, die aan een ander systeem prima werken, vertonen geen teken van leven.
Het lampje van de muis brandt, dus ik neem aan dat die het zou doen en dat het niet aan de usb poort(en) ligt.. Het probleem is alleen dat ik het gevraagde password zonder toetsenbord niet kan typen/enteren en dus niet in windows kan komen, en ook niet in BIOS of safe mode kan komen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Zal wel een PS2 (klein rond stekkertje) keyboard aan moeten vanplaats USB moet eerst opstarten voor het werkt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is erg belangrijk dat het toetsenbord al is aangesloten voor de pc wordt opgestart. Nu zal dat wel in orde zijn.

Dus controleer eens met een ander toetsenbord. Probeer ook de andere usb-poorten.

En probeer het desnoods opnieuw nadat je het moederbord hebt ontladen.

Toegevoegd na 8 uur:
Dat laatste probleem dat je aanhaalt is in feite geen probleem. Je kan wel in windows door het wachtwoord in te vullen met het schermtoetsenbord.

Niet dat dat je veel vooruit helpt, want als je al niet in het bios kunt komen met om het even welk toetsenbord is het echt een hardwareprobleem.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
nou, op het moment dat er een wachtwoord ingetypt moet worden is er helaas nog geen sprake van een schermtoetsenbord. Het gaat niet om een windows wachtwoord maar om een systeemwachtwoord - geen flauw idee waarom dat daarop zit hoor - er is alleen een zwart scherm met witte lettertjes en een knipperende cursor. maar, hardwareprobleem. Waar zou het aan kunnen liggen dan, als het niet aan het toetsenbord ligt en andere apparaten het wel doen in dezelfde usb ingangen? heb je een idee?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarschijnlijk een wachtwoord omdat de windowspartitie geëncrypteerd is dan? Dat andere apparaten het wel doen is inderdaad vreemd. Maar softwarematig kan het niet zijn, want dan zou het bios alleen al wel moeten werken. Vandaar zit 't 'm volgens mij 'dieper' in de hardware. Ik denk dus eerder aan een defect aan het moederbord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja ... behalve dan dat lampjes van andere randapparatuur braaf gaan branden in de usb poorten, en alleen het lampje van toetsenborden niet. Raarrrrrr. nou ja ik geef het maar op. Dank voor het meedenken in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het enige wat ik verder nog kan bedenken is een firmwareupdate van het moederbord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ok, en kan dat op een of andere manier zonder toetsenbord?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verdorie, zelfs nog niet over nagedacht. Nee, dat wordt moeilijk...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
:-) was ik al bang voor. Maar toch bedankt!
Als je de computer wel verder normaal kunt opstarten en de muis kunt gebruiken dan kun je in Windows via:
Start>Configuratiescherm>Hardware en Geluiden> Apparaatbeheer gaan.

De lijst die dan komt laat alle op de computer aangesloten hardware zien.
Bijna onderaan staat >toetsenborden

Klik op dat pijltje en je ziet de status van het aangesloten toetsenbord. Staat daar een geel driehoekje bij met een uitroeptekentje dan betekent dat, dat er iets niet in orde is.

Dat kan komen omdat de driver niet goed meer werkt of is gecrasht (software fout)
Je kunt proberen de driver opnieuw te installeren of zonodig een nieuwe driver van het internet te halen (windows update of de fabrikant van het toetsenbord) en deze te installeren.

Het kan ook in de betreffende USB poort fout gegaan zijn. Ook dat staat in de lijst van apparaatbeheer >Universal Serial Bus .... (laatste in de lijst)
Ook als hier iets fout is dan staat dat bij de betreffende controller aangegeven.

Tenslotte kan het ook komen door een slechte electrische verbinding tussen keyboard en computer (breukje in kabel, vuil in de usb stekerbusjes, losgeraakte verbinding).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook beer 56 dank voor de input.
het lampje van de muis brandt, dus ik neem aan dat die het zou doen en dat het niet aan de usb poort(en) ligt.. Het probleem is alleen dat ik het gevraagde password zonder toetsenbord niet kan typen/enteren en dus niet in windows kan komen, en ook niet in BIOS of safe mode kan komen. Het toetsenbord doet het prima bij een ander systeem.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Uitgesloten is dan iig dat het toetsenbord defect is! Heb nog wat gespit voor je.... Het schijnt een vaak voorkomende Dell kwaal te zijn die veroorzaakt KAN worden door statische electriciteit of bijv. piekspanningen op het net. (bijv. na blikseminslag ergens in de omgeving).
Hier schijnt de BIOS-rom nogal gevoelig voor te zijn. Vaak is een nieuwe BIOS update noodzakelijk. Een oplossing die kan helpen is door de computer enige tijd helemaal van het stopcontact te halen en gedurende 20 tot 30 minuten geheel stroomloos te laten staan. Ook alle aangesloten randapparatuur zoals printers en andere USB apparaten van de computer afkoppelen. Alleen het beeldscherm en het toetsenbord nog aangesloten laten.
Daarna de computer weer opstarten.... als je geluk hebt dan 'pakt' het BIOS de I/O controller nu wel normaal op en blijft de 'keyboard failure' boodschap nu weg en werkt het toetsen bord weer. Daarna kun je de andere randapparatuur weer terug aansluiten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dank! Maar deze had ik eigenlijk ook al geprobeerd, compleet met batterijtje los. (het is niet mijn eigen computer dus eigenlijk staat hij zelfs al weken van de stroom af, en heb ik sowieso zo goed als geen randapparatuur eraan hangen) ik geloof dat ik me maar gewonnen moet geven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sja, dan heeft ook deze Dell del het weer gewonnen.
En zo zijn er velen die met de meest vreemde plotselinge storingen te kampen hebben waarvoor Dell zelf geen antwoord heeft of geeft. Het is sowieso een merk dat ik zelf nooit zou kopen, teveel eigenzinnigheden en een service support van likmevestje. Zelf heb ik een Medion van de ALDI, nou daar heb al van alles mee uitgehaald maar niet kapot te krijgen. Jammer dat ik je niet verder kan helpen in deze... voor reparatie naar een Dell service center lijkt de enige oplossing en een hoge rekening daarvoor :( Maar dat is DELL!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
och gelukkig is het niet mijn eigen computer, ik zou ook nooit Dell nemen. Laten repareren is niet meer de moeite waard met dit oude ding. Ik heb nog even overwogen om de front-usb-poorten los te maken van het moederbord, en zo op te starten, gewoon om het systeem even een douw te geven, kijken wat er gebeurt als je het daarna weer vastmaakt, maar pfffft moet k dat weer uitzoeken hoe dat moet enzo .. ach als je bedenkt dat dit een model uit 2005 is ... dan mag het mss ook wel een keer :-). Hoewel de mensen wiens computer dit is daar dan weer anders over denken. Maar goed - toch bedankt voor het meedenken! groet,
Elles