Kan ik mijn domeinnaam meteen na het vastleggen verhuizen naar een andere provider?

Als ik op een bepaalde site mijn domeinnaam vastleg, kan ik deze dan meteen verhuizen naar de provider waar ik mijn website heb, of zitten er onvoorziene kosten en haken en ogen aan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je hier bedoelt "Ik heb mijn domeinnaam geregistreerd bij domeinenboer X en ik wil die koppelen aan mijn hosting account bij hostingboer Y", dan is dat in de meeste gevallen direct mogelijk zonder verdere kosten. Hiervoor moet de domeinenboer wel DNS beheer of Nameserver beheer bieden (laatste is het makkelijkst in gebruik). Bij de meeste domeinproviders is dit inbegrepen (omdat een domeinnaam zonder nameservers of DNS compleet nutteloos is) maar er zijn enkele gevallen waarbij je nog een extra DNS beheerpakket aan moet schaffen om dat te kunnen doen (zoals bij Yourhosting.nl). Daarna moet je bij de hostingboer de juiste nameservers opvragen (neem contact met hun op als je de nameservers niet kunt vinden) en die bij de domeinenboer instellen (neem contact op met de domeinenboer als je niet weet hoe je dat moet doen). Merk als laatste nog op dat je wel een account aan moet maken bij de hostingboer voordat je daar een website kunt draaien. In de meeste gevallen is dat wel mogelijk (zoek naar een functie die "Addon Domains" of iets dergelijks heet), maar soms is het niet mogelijk om een extra domeinnaam toe te voegen. Nogmaals, voor vragen of het hostingplatform kun je contact opnemen met de hostingboer.

Als je hier bedoelt "Ik heb mij domeinnaam net geregistreerd bij domeinenboer X en wil die nu kwijt bij domeinenboer Y", dan hangt dat af van de extensie. Bij een .nl domeinnaam kan het direct maar moet je verhuiskosten betalen, maar bij een .com of .net kan het pas naar 60 dagen en moet je verhuiskosten betalen (maar je krijgt wel een extra jaar registratie).