Hoe unblok ik mijn laptop van het ukash virus?

Een tijdje terug zat ik op internet naar films te zoeken en oppeens staat er dat ik een boette van 100 euro moet betalen, ik wist meteen al dat er iets niet klopte want de politie doet het niet zo.
Ik betaalde de boette dus niet en sloot de computer af. In de avond ging ik weer kijken maar toen kon ik niks meer alleen maar wit beeld, ik heb hem weer uitgezet en een week niet gebruikt en toen ik hem opstarte kwam ik weer bij het normale startscherm maar na 1 minuut begon hij te storen en kon ik weer niks, weet iemand wat ik nu kan doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De enige goede oplossing is de laptop geheel te herinstalleren. Alle andere oplossingen geeft restverschijnselen. Althans zo heb ik -als leek- het gedaan. Nu werkt het weer als vanouds.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij een UKash-infectie hoeft de PC niet opnieuw te worden geinstalleerd!
Download Hitman Pro op een andere PC.
Zorg dat je een beschrijfbare CD klaar hebt liggen en start het programma op diezelfde PC.
Klik, in het opstartscherm, op de Kickstart-knop (te herkennen aan het schoppende mannetje) en klik 'volgende'.
Hitman Pro wordt nu op de CD geinstalleerd.
Laat nu de PC, die is geinfecteerd met UKash, opstarten m.b.v. deze CD en volg de instrukties.
Als Hitman Pro klaar is, is het UKash-virus verwijderd.
Mocht je problemen hebben of onzeker zijn over het volgen van de procedure, dan zijn er ook hulp-forums waar mensen je kunnen helpen met deze en andere malware-problemen. Ga daarvoor naar bv. hijackthis.nl, pcwebplus.nl of nucia.eu
Ik raad je dit toch aan te doen na het verwijderen van de UKash malware.
sukses, jahewi

Antwoorden (1)

Dit is een heel vervelende besmetting die je hebt opgelopen. Wat er op je computer is geïnstalleerd heet 'RansomWare' of wel 'LosgeldSoftware'.
De bedenkers van deze software proberen je op deze manier te dwingen om een bepaald bedrag te betalen waarna ze dan de computer weer vrij geven. Niet dus, al zou je betalen dan hoor je nooit meer van hen en blijft je computer geblokkeerd.

Er zijn oplossingen voor, zeker wel te doen voor mensen die weten waar ze mee bezig zijn, maar het vereist wel kennis van de Engelse taal en een uitgebreide zoektocht in het Register en in verscheidene directories om dit fenomeen geheel onschadelijk te maken. Het probleem zit hem vooral in het herkennen en verwijderen van (deel)software die zich op meerdere plaatsen in het systeem genesteld heeft. Iets over het hoofd zien heeft vaak tot gevolg dat de software zichzelf weer volledig hersteld en weer de blokkade kan instellen.
Je kunt Googlen op Ukash en je vindt legio oplossingen.

Het enige dat wel helpt en gegarandeerd de besmetting om zeep helpt is:
Een volledige herinstallatie van het besturingssysteem op een vooraf opnieuw geformatteerde harde schijf.
Hiervoor moet je óf de beschikking hebben over een installatie cd-rom óf een recovery partitie op de laptop...
Als je één van beide hebt dan kun je, met verlies van eventuele opgeslagen muziek, foto's, video's of teksten, de laptop wel weer herstellen naar de situatie zoals die was toen je hem kocht. Dus volledig maagdelijk en virus vrij.

Zorg daarna dan wel voor een goede virusscanner zoals AVG en houd je complete softwarepakket up-to-date, dus alle nodige updates uit laten voeren.