Hoe bouw ik een pc?

Zou iemand misschien een filmpje kunne laten zien of een stappenplan maken en zeggen wat wel en niet kan

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
http://www.multidigitaal.nl/je-eigen-pc-bouwen/

Het beste antwoord

Koop de losse componenten: moederbord, ram geheugen, processor en een hard disk. Koop daarna pas een behuizing gezien deze componenten in verschillende formaten worden geleverd en hiervoor een geschikte behuizing voor moet worden aangeschaft.

Je begint met het in orde maken van je behuizing. Sluit alle stekkers aan voor bijvoorbeeld onboard usb/ of led indicatoren voordat je begint met het plaatsen van de aangeschafte losse componenten.

Begin daarna met en monteren van de moederbord omdat hier alle overige componenten worden aangesloten. Let op dat je de moederbord niet rechtstreeks aansluit op de metale behuizing dit kan kortsluiting veroorzaken. Plaats de rubbere ringetjes alvorens je het moederboard installeerd.

Vervolgens kan je beginnen met het monteren van je cpu. Lees hiervoor aandachtig de handleiding van je moederboard. Vaak werkt het met een hendel die je kan loswringen. Plaats de cpu juist in de moederboard. Let hierbij op dat je goed kijkt naar de vorm van de socket (het gaat waar de cpu in geinstalleerd dient te worden) en de vorm van je cpu chip. Dit is van cruciaal belang!

Sluit daarna je ram geheugen in de ram slots. Ook hier moet je opletten op de montage. Aan de hand van het aantal gouden pinnen onder de ram module kan je bepalen hoe de module in de ram socket moet worden geinstalleerd. Recente moederboarden komen veelal met dual of zelfs tri channel geheugen slots. Plaats je ram modules op de juiste wijze in je moederboard. Doe je dit verkeerd dan wordt tijdens het opstarten veelal 1 ram module gedetecteerd of wordt er geen gebruik gemaakt van de dual of tri channel configuratie.

Sluit vervolgens de hard disk aan. Bijna alle hard disks werken op sata. Sluit de sata kabel goed aan op het moederboard en de hard disk. Berg de bekabeling goed op zodat deze niet per ongeluk in een van de ventilatoren vallen.

Als laats sluit je de koeling aan. Als je de standaard boxed voeding van je processpr gebruikt ligt hier de grootste uitdaging (althans uit persoonlijk ervaring vindt ik het erg lastig deze apparaten correct aan te sluiten). Let hierbij op dat als de cpu niet is voorzien van cool pasta, je dit alvorens het plaatsen van de koeling, zelf moet doen. Zorg ervoor dat de koeling goed aansluit op de daaronder gelegen cpu. Als dit niet wordt gedaan is de kans groot dat de pc binnen de kortste keren aangeeft dat de processor te heet wordt en daardoor afsluit. Je processor kan hieraan kapot gaan dus let hierbij erg goed op.

Veel succes