Wat is toegestaan in de Islam en wat niet betreft het tekenen, ontwerpen, foto's maken?

graag alleen reacties als je het echt weet...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
11.2K

Antwoorden (3)

Hoewel de Koran alleen een verbod op afgoderij bevat, komen voorstellingen van mensen of dieren maar beperkt voor. Dat komt waarschijnlijk door de vele betrouwbare hadith die wel een verbod kennen op het afbeelden van levende wezens. Het zogenoemde aniconisme is een van de kenmerken van islamitische kunst en leidt er bijvoorbeeld toe dat moskeeën zelden zijn versierd met voorstellingen van taferelen uit de Koran, maar vaak wel met gekalligrafeerde koranteksten en geometrische patronen.
Er zijn echter uitzonderingen op dit aniconisme in de islamitische kunst. Voorbeelden zijn met name in de kunst van de Omajjaden, de Perzische kunst en de Ottomaanse kunst.

misschien heb je er iets aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken wel wat moslims en die gaan gewoon op de foto.
Een plaatje van de profeet vinden ze ook geen probleem. Zoiets als de katholieken tegenwoordig.
Ik denk dus dat je een groot verschil in interpretatie hebt tussen moslims onderling over wat wel en niet zou mogen.

Helaas zijn de extremisten tegenwoordig vol in beeld en horen we weinig van de gematigde kant van de Islam. Ik weet ook niet in hoeverre die bestaat, ik bedoel of er wel een echt grote groep gematigde moslims bestaat.

Misschen moet je vraag aanpassen in wat extreem gelovige moslims willen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De algemene mening van de overleveringen is dat het absoluut verboden is om afbeeldingen te maken van iets dat een ziel heeft. Het maken van plaatjes ter gedenking is haram (verboden). De profeet heeft gezegd: "De engelen betreden geen huis waarin een afbeelding aanwezig is en alles wat de engelen niet betreden bevat niets goeds."

"Degene die een afbeelding maakt in deze wereld, zal gevraagd worden om er leven in te blazen op de Dag Der Opstanding en dit zal hij nooit kunnen."

"Elke maker van afbeeldingen zal in het hellevuur zijn en elke afbeelding die hij gemaakt heeft zal tot hem verschijnen en zal hem laten lijden in de Hel."

"Als je per se een afbeelding wilt maken, beeld dan bomen en andere dingen af die geen ziel hebben."

Sheikh Muhammed Bakhit (inmiddels overleden Egyptische rechtsgeleerde) bepaalde, dat aangezien een foto een afbeelding van een echt object is door middel van en camera vastgelegd, er in dit geval geen reden is om het te verbieden. Verboden afbeeldingen zijn afbeeldingen waarvan het object niet aanwezig is en door de kunstenaar wordt bedacht (met de bedoeling om Allah in Zijn schepping te imiteren (en dit is niet van toepassing op het maken van foto's d.m.v. camera).

Er zijn echter ook moslims die ALLE afbeeldingen met inbegrip van foto's, strikt als afkeurenswaardig beschouwen. Wel wordt er uitzondering gemaakt voor het maken van pasfoto's voor identiteitskaarten, paspoorten, afbeeldingen voor educatieve doeleinden etc. Onder de voorwaarde dat deze afbeeldingen niet vereerd worden of het islamitisch geloof aantasten.