Ik wil graag (gratis) bijleren op het gebied van videotechniek. Waar kan ik dit het beste doen?

Ik loop vaak tegen dingen aan met bijvoorbeeld het converteren van digitale videobestanden.

Dingen als:
- Waarom loopt het geluid niet synchroon als ik een mp4-bestand upload naar Youtube. Waar ligt dat exact aan?
- Waarom kan ik een DIVX-bestand niet afspelen op een dvd-speler die DIVX zou moeten kunnen afspelen? Verkeerde instellingen tijdens het converteren?
- Wat is beter? H.264 met AAC-geluid, of met MP3-geluid?
- Welke bitrate stel ik bij diverse situaties in?
- Wanneer kies ik CBR en wanneer VBR (bij videocodec dus)
- Wat is de beste codec voor Youtube en voor Vimeo?
- Welke codecs gebruik je wanneer?
- Hoe krijg ik een videobestand van 1 uur op een vooraf gekozen grootte van bijvoorbeeld 350 MB
- etc etc etc

Ik wil dit soort dingen dieper bestuderen. Heb reeds bepaalde sites gevonden en er staan ook wel dingen uitgelegd, maar ik wil daarnaast ook de logica kennen. Dat ik niet steeds een handleiding moet pakken voor de settings, maar dat ik 'logischerwijs' weet welke settings/keuzes ik moet instellen/maken om een gewenst resultaat te bereiken.

Als iemand me kan tippen over goede sites, linkjes naar pdf-boekjes/handleidingen, etc etc, dan hoor ik dat graag. Mag zowel NL als ENG. Hoeft niet perse Peppie&Kokkie-taal. ;)

Bedankt alvast!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

De site videomontageforum heeft mij veel geholpen in de tijd dat ik veel met beeldmateriaal bezig was. Er staat ontzettend veel informatie op het forum en als je er niet uit komt kun je altijd zelf een vraag stellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Op Youtube staan honderden videotutorials die dit soort onderwerpen behandelen.