Hoe kan ik verwijderde overgeschreven foto's terughalen ?

Hallo iedereen..

ik heb per ongeluk foto's verwijderd die nogal een grote emotionele waarde hebben. Echter kwam ik er nogal laat achter.. en heb ik ze met een recovery programma wel kunnen terughalen alleen ze zijn onmogelijk om te lezen? Help! Is er een (professioneel) programma die dit kan herstellen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (2)

Als je de teruggehaalde foto's in een bestandsmap hebt staan dan kun je de eigenschappen van de foto even bekijken.
(rechter muisknop klikken en naar eigenschappen gaan)
Kijk dan ook meteen even hoe groot de foto in Kbytes is.
Als het meerdere Mb is dan was de originele extensie waarschijnlijk .bmp (bitmap)
Zijn het kleinere bestanden dan waren het .jpg bestanden.

Vaak geeft een recovery programma de teruggehaalde bestanden een andere of een verminkte extensie mee waardoor bestanden zoals foto's voor een foto bewerkingsprogramma niet meer leesbaar zijn.

Om ze weer leesbaar te maken kun je dat het snelste in DOS doen met het 'ren' commando.

Bijv. Je originele foto heette "avondzon.bmp" ( dit is een ongecomprimeerd formaat van foto's dus zeer groot in Kb's, meestal wordt JPG gebruikt wat een stuk minder Kb's gebruikt)

De foto staat nu in je map als "avondzon.rec"
(ik noem maar wat, de extensie is iig iets anders.)

En al je andere foto's in je map hebben ook die andere extensie.

Dan kun je in DOS heel snel alle foto's in je map de passende extensie teruggeven.
Zorg dan wel dat je alle foto's in een map plaatst die je een naam geeft die je snel terug kan vinden.
Het simpelste is de map een naam als RECFOTO te geven.

Ga hiervoor naar "Start" > in het opdrachten kadertje typ je CMD. Dan verschijnt een venster waarin je opdrachten kunt typen.

Er staat bijvoorbeeld: C:\users\gebruikernaam>_
Typ dan cd C:\RECFOTO (als de map op de C schijf staat)
Je ziet dan C:\RECFOTO>_

Dan typ je: dir
Je krijgt nu de hele lijst te zien van je foto's met de vreemde extensie.

Dan typ je: ren *.rec *.jpg (of .bmp als het grote bestanden waren) Let op de spaties!!!

Als de bewerking klaar is typ je weer: dir

Je ziet nu je fotobestanden met de juiste extensie.

Sluit CMD (DOS) af.

Nu moet het weer mogelijk zijn om je foto's te bekijken.

Probeer voor de zekerheid eerst 1 foto uit of het werkt.

Toegevoegd na 17 minuten:
De opdracht: ren *. rec moet je lezen als ren *.de vreemde extensie...

De opdrachten moet je letterlijk uitvoeren anders werkt het niet of loop je kans dat de bestanden corrupt worden.

Nogmaals, probeer eerst 1 foto uit hiermee. Kijk of het werkt en of je de foto weer kunt openen.
Om 1 foto te renamen geef je geen * in maar de exacte fotonaam.

Bijv. ren avondzon.rec avondzon.jpg

Dan wordt alleen die ene foto bewerkt en niet alles in de map.

Succes...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
haha, idd.. leuk bedacht Beer56. Mijn advies: laat mensen die niet zoveel verstand hebben van computers ed. niet in DOS werken.. Het is een muisklikkend volk (keep it simple!) ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@xNRS, DOS staat voor Disk Operating System. Het was de voorloper van het huidige Windows. Het was een text georiënteerde interface tussen gebruiker en computer waarmee de gebruiker opdrachten gaf aan de computer.
M.a.w de instructies moesten vroeger ingetypt worden om de computer iets te laten doen. In alle latere Windows Versies van Microsoft is de DOS mode nooit weggeweest. Windows zelf is niet meer dan een grafisch omhulsel van het DOS.
Complexe problemen worden ook nu nog in DOS opgelost omdat de Windows omgeving te oppervlakkig is en te beperkt is vanwege de vele beveiligingen. DOS heeft een groot aantal krachtige instructiesets die direct en zonder enige restrictie kunnen worden uitgevoerd. Zoals het direct formatteren van harde schijven, het instellen of verwijderen van bestandsattributen waardoor bestanden leesbaar en/of overschrijfbaar gemaakt kunnen worden of juist niet.
En nog veel meer... Bijvoorbeeld de nieuwe installatie van een Windows versie op een nieuwe computer begint vanuit DOS. Deze DOS is dus nog steeds aanwezig en bestuurd nog steeds de (Windows) computer.
Alleen de shell ( de werkomgeving) is wat verstopt. Door op START te klikken (links in de taakbalk) en dan in het onderste kadertje het commando 'CMD' te typen roep je de DOS interface op. CMD staat voor 'Command'. Maar, zoals opgemerkt door speurder, als je niet bekend bent met deze mogelijkheden dan blijf er dan maar vanaf. De instructies die je moet gebruiken zijn heel letterlijk en
direct. Als je iets fout intikt dan gebeurt er niets of juist iets heel onherroepelijks. De 'ren' (rename) oplossing voor jouw probleem die ik je gaf kan goed werken maar dan MOET je wel weten waar je mee bezig bent.
Als je dat niet weet dan moet je het NIET doen. @ Speurder, Ja, je hebt wel gelijk daarin. Maar soms ligt de oplossing eenvoudig in het aloude DOS en niet in moeilijke omslachtig te bedienen Windows programma's waarvan de uitkomst soms ook onvoorspelbaar is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geloof me, jaaaaren met de hedendaagse consument gewerkt en hun computer problemen. De meesten kijken je al als een super nerd aan als je alleen al het msdos scherm tevoorschijn haalt. Laat ze hier dus nooit zelf in kloten, dat komt niet goed.. Hulde aan iedereen die de dostijd nog heeft meegemaakt (en de verdere ontwikkeling uiteraard :D)
Als je fotos kennelijk geheel of gedeeltelijk zijn overschreven wordt het lastig (geheel overschreven = onmogelijk)
Je kunt waarschijnlijk beter op basis van no cure no pay een goed data-recovery bedrijf zoeken.
Mogelijk kunnen zij met hun expertise nog wel wat fotos voor je terug vinden....