mijn imac is van me bureau afgevallen en viel voor de helft in een bak met water, wat te doen?

vanochtend is mijn mac in een bak water gevallen, en nu is hij wel aardig droog, maar er zit noch vocht achter het scherm en als ik hem aanzet is het halve scherm paars/blauwig! hoe moet ik dit maken? ik heb apple al gebeld en hun zeiden dat ik geen garantie meer had en dat ik peg heb. wat te doen? bedankt!

henk de raket

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Je hebt hem al ingeschakeld gehad, dus als door kortsluiting dingen stuk kunnen gaan is dat al gebeurd.
Het enige dat je nog rest is de boel heel goed laten drogen (bijvoorbeeld in een warme, ontvochtigde ruimte), eventueel opengemaakt.
Dan na enkele dagen nog eens proberen, en als je veel geluk hebt doet alles het weer normaal.

En anders blijven er twee opties: (laten) repareren, of een nieuwe kopen. Je zou je (inboedelverzekering nog eens kunnen bellen met de vraag of dit soort ongelukjes daardoor gedekt wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Inderdaad goed drogen, het liefst open. Als er na het drogen schade is en er gegevens verloren zijn gegaan die je niet wil missen, zijn er bedrijfjes die die gegevens nog naar boven kunnen halen. dus er niet zo maar vanuit gaan dat je het kwijt bent. Helaas is de kans dat er geen schade is wel erg klein, want die dingen kunnen nu eenmaal niet zwemmen, je imac is waarschijnlijk wel verloren
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou in deze situatie eerst kijken of het apparaat normaal functioneert na verloop van tijd. Mocht dat niet het geval zijn zou ik je inboedelverzekering raadplegen. Mogelijk vergoed die enige reparatie of vervanging (al is De afschrijving op dergelijke apparaten enorm)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga er maar van uit dat hij verloren is, en dat je van pure mazzel mag spreken als je hem nog fatsoenlijk aan de praat krijgt.

Als je hem open kunt krijgen, kun je proberen om de binnenkant zachtjes droog te föhnen met een haarföhn op de koelste stand. Houd de föhn niet te dicht bij je elektronica, want dan krijg je gebakken iMac.

Zet hem pas weer aan als je hem echt goed de kans gegeven hebt om te drogen, want zolang het van binnen nog een beetje nat is, kan er alsnog kortsluiting ontstaan.

Als het een macbook is, kun je hem ook open in een flinke bak met rijst zetten. Rijst trekt namelijk vocht aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is mij ook gebeurd, waterschade, maar dan van boven. Ik heb de kast helemaal uit elkaar gehaald en ben meteen alles gaan fohnen, samen met iemand anders en 4 fohns om alles zo snel mogelijk droog te krijgen. Het is gelukt maar ik heb geen 5 minuten gewacht met actie. Wel een pokkeding om uit elkaar te halen en nog erger om in elkaar te zetten. Succes! En anders opgeven aan je verzekering, als je die een hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in een bak met rijst leggen, daar trekt de vocht in.
werkt echt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het een beetje moderne iMac is, dan kun je de 'glas'plaat voor het scherm weghalen. Dan droogt ie beter en je kunt meteen de binnenkant van die 'glas'plaat mooi schoon maken. Kijk op www.ifixit.com hoe dat precies moet.
Als je Mac al wel gewoon aangaat, zet 'm dan aan en zorg dat ie niet in slaap valt. Zo wordt ie overal precies goed warm en droogt ie lekker snel. Het beeld zou dan na een halve dag oid ook weer normaal moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het beeldscherm niet goed meer doet zou ik zeker proberen een extern beeldscherm aan te sluiten.