Hoe pak je digitale smaad aan?

Ik beheer een internetforum en heb hier moderators in dienst en een mede administrator. Een van de moderators echter, kan niet goed met mij opschieten en vertelt slechte verhalen over mij. Ik ben niet perfect en heb fouten gemaakt en deze blaast hij op en gebruikt hij nog maanden nadien om mensen, met name moderatoren bij mijn forum weg te krijgen.

Ook al wil ik het niet, dit heeft een enorme impact op mijn sociale leven en ik kan er zelfs door van in de put raken. Als ik hem van het forum afgooi, of zijn moderatorschap ophef, dan is hij in staat om meteen een hele groep weg te krijgen bij dit forum. Als ik over hem klaag, gaat er standaard een moderator weg.
Ik heb zelfs nagedacht om het forum weg te doen, maar dit vind ik zelf nog té zonde. Ook zou dit heel ondankbaar zijn tegenover de medebeheerder die heel veel heeft geregeld voor het forum en de site. Het aan hem overdragen werkt niet, omdat hij het webbeheer niet zelf kan.

Omdat ik een beetje ten einde raad ben, wou ik kijken of hier iemand nog een goed advies heeft. Is het verstandig om hiermee verder te gaan, of wat zijn goede manieren om met deze persoon in discussie te gaan?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dit is een situatie waarin er geen goeie oplossing is, het is kiezen tussen oplossingen die allemaal bezwaren hebben, de afweging is uiteindelijk aan u. Ik denk zelf dat de huidige situatie in ieder geval niet voort kan duren: ik heb de indruk dat u dit op den duur niet volhoudt. In dat geval is een snelle en krachtige oplossing, waarin u uw verlies neemt, waarschijnlijk het beste. U sluit deze moderator uit van het forum. Dit kunt u hem melden in een kort gesprek, waarin u uw beslissing toelicht. U geeft eveneens een korte toelichting aan de anderen van het team, waarin u zorgvuldig vermijdt vuil te spuiten - een algemene aanduiding dat de samenwerking niet langer mogelijk was is waarschijnlijk voldoende. Uw actie is er niet op gericht het conflict voort te zetten, maar het juist af te sluiten: u bent met hem uitgepraat. Hij zal daarna misschien alle kansen aangrijpen om u van van alles te beschuldigen, maar die storm kunt u het beste gelaten over u heen laten komen. De anderen van het team weten hoe ze zijn woorden moeten beoordelen, want ze kennen u en hem. Hun reactie kon nog wel eens meevallen. U merkt zelf hoeveel mensen hij weet mee te nemen naar een eigen forum. Misschien loopt het anders dan u nu verwacht en probeert hij dat niet eens. Toegevoegd na 1 minuut: (verkeerde knop ingedrukt, het antwoord was al weg) Maar nogmaals: het is aan u om te bepalen welk alternatief het beste is.

Misschien is het een idee, om via dat forum een open brief aan de betreffende moderator te sturen, waarin je alles zet, wat je ondervindt. Laat de forumleden en de andere moderatoren dan maar beslissen hoe te handelen. Ga darna desnoods met een afgeslankt forum verder, dat is iig beter dab steeds maar weer onmin.

Kennen jullie elkaar allemaal in het echte leven of alleen via het forum? Misschien kun je een 'crewmeet' organiseren, een dagje efteling, ik noem maar wat. Leer elkaar buiten het forum kennen. Ik weet niet of het een algemeen forum is of dat het bijvoorbeeld alleen over auto's gaat, maar probeer dan ook het forum wat 'losser' te maken, als dit nog niet is. Ik ben ook moderator op een jongerensite, zit een forum bij en de leden zijn vrij (tot op bepaalde hoogte) topics te openen. Zo komen er ook topics voorbij als 'wat draag jij vandaag' of 'wat heb je gisteren gedaan'. Zo ontstaan er vaak leuke gesprekken, in zulke topics is slowchatten ook toegestaan. Over je moderator: stuur hem een privébericht waarin je vertelt dat je je ongemakkelijk voelt bij het feit dat er verhalen rondgaan en vraag of hij de volgende keer als hij met een probleem zit hiermee naar jou toe komt en dit niet met andere leden bespreekt. Op onze site heb je als moderator een soort zwijgplicht, alles wat er onderling door de mods wordt besproken blijft ook onder ons, iemand die dat wél doet vliegt er meteen uit. Er worden namelijk ook persoonlijke dingen besproken die van invloed kunnen zijn op het moderatorschap (bijv. een tijd afwezig ivm.....) die de leden niks aan gaan. Bespreek het met je andere mods en kom samen tot een oplossing. Desnoods gooi je hem eruit, misschien zijn er wel leden die vertrekken juist omdat hij nog steeds mod is, en de leden die met hem vertrekken, tja, jammer dan. Liever een klein gezellig forum dan een groot 'rot' forum.

Ik zet het even voor je op een rijtje: - Een van de moderators kan niet goed met mij opschieten - Vertelt slechte verhalen over mij - Fouten blaast hij op - Probeert moderatoren bij mijn forum weg te krijgen. - Heeft een enorme impact op mijn sociale leven - Ik kan er zelfs door van in de put raken - Ik ben ten einde raad En alles wat er kan gebeuren als je hem verwijderd als moderator is: - In staat om een hele groep weg te krijgen Voor mij (als buitenstaander) is het zo klaar als een klontje: BLOCK AND DELETE... Accepteer de gevolgen, wijdt er een topic aan, en ga verder met de groep die wel gezellig aan het forum mee wil doen... Succes!

Kort en krachtig deze persoon wegens wangedrag wegens jou verwijderen. Hier kun je toch geen vertrouwen meer mee opbouwen. Iemand die met jou samenwerkt hoort vertrouwen en discretie te hebben ook al zijn er conflicten geweest en zijn er fouten gemaakt. Dit hoort onderling opgelost te worden. Aangezien dit niet meer lijkt te lukken, deze persoon per direct het moderatorschap laten intrekken en verwijderen. Het forum voortzetten met mensen die achter je staan en dan kun jij ook weer zonder stress en naar gevoel verder. Succes!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100