Kan je vanuit de geboortedatum de leeftijd krijgen in Excel?

Ik heb nu een colom met Naam, Geboortedatum en leeftijd, kan ik de leeftijd automatisch laten invullen en aanpassen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

ja simpel, met onderstaande formule (knip en plak)

=ALS(MAAND(VANDAAG())>MAAND(A1);JAAR(VANDAAG())-JAAR(A1); ALS(EN(MAAND(VANDAAG())=MAAND(A1);DAG(VANDAAG())>=DAG(A1)); JAAR(VANDAAG())-JAAR(A1);(JAAR(VANDAAG())-JAAR(A1))-1))

Toegevoegd na 49 seconden:
Nog even als toevoeging; zet in A1 de geboortedatum en in A2 de datum van vandaag of de formule =VANDAAG()
Plaatje bij antwoord
paulus811
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
heb je een engelse of nederlandse Excel versie?
paulus811
11 jaar geleden
Voor de Engelse versie is het =IF(MONTH(TODAY())>MONTH(A1),YEAR(TODAY())-YEAR(A1),
IF(AND(MONTH(TODAY())=MONTH(A1),DAY(TODAY())>=DAY(A1)),
YEAR(TODAY())-YEAR(A1),(YEAR(TODAY())-YEAR(A1))-1)) Het kan zijn dat je scheidingsteken een ; moet zijn, dat verschilt per computer (zit in je instellingen). In dat geval moet je de komma's omzetten in een punt-komma.
paulus811
11 jaar geleden
Stom van me, je hebt de NL versie, anders kreeg je geen #waarde maar #value.
paulus811
11 jaar geleden
Ik heb er een plaatje bij gezet. Zet de formule in A3 en vul in A1 de geboortedatum in, that's all.
paulus811
11 jaar geleden
Strijd?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hey Paulus, gekke vraag, maar hoe wéét jij dat? Cursus, algemene kennis of moet je daar heel slim voor zijn? Ik snap echt niets van excel en vraag me af waar dat aan ligt. Dank vast!
paulus811
11 jaar geleden
Hi Mriek, ik maak al 20 jaar spreadsheets en geef af en toe cursussen aan collega's. Ik werk op een accountantskantoor en daarvoor is Excel ideaal. Het is dus een kwestie van gewoon doen plus een beetje interesse. En die formule lijkt moeilijk, maar als je weet welke formules er zijn hoef je ze alleen nog te kunnen combineren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je reactie Paulus, ben gerustgesteld ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@paulus: Simpel????
heb hier een paar jaar geleden ook zo mee lopen tobben.
met overtypen (kopiëren-plakken) deed ie het niet, tot iemand mij een werkblad toemailde met de formule er al in, en ik dus maar mijn gegevens op zijn werkblad erbij heb gezet.
alleen bij mij krijg ik nog een foutmelding als de persoon in kwestie deze maand jarig is. Maar dat is meteen een mooie herinnering om een kaart te sturen.

Andere antwoorden (2)

Je kan met "=vandaag() - je geboortedatum" doen. Dan elke dag past hij dat automatisch aan.
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
Ik wel, maar het geeft alleen het aantal dagen tussen de geboortedatum en de datum van vandaag. NIET de leeftijd.
paulus811
11 jaar geleden
delen door 365 gaat niet kloppen, want dan vergeet je dat er schrikkeljaren zijn.
paulus811
11 jaar geleden
delen door 365,25 kan wel, maar ook dan is er een kans op een foute uikomst omdat je niet aangeeft wanneer de schrikkeljaren precies waren.
=IF(AND(MONTH(NOW())=MONTH(G47);DAY(NOW())
er zit nog en klein foutje in, als de persoon in kwestie deze maand jarig is. suggesties welkom