Kun je je internetsnelheid handmatig vertragen?

Ik zit erover te denken mijn internetsnelheid te vertragen als test. Ik wil namelijk downgraden naar een andere provider, maar vanwege de aanleg van glasvezel kan ik tussen uit duur en snel of goedkoop en tergend traag (6mb)
Nu ben ik niet iemand die het internet zomaar leeg trekt, maar ik bekijk nog wel eens filmpjes op Youtube. Nu is mijn vraag dan ook of ik handmatig in de computer instellingen of via een programma kan surfen op een snelheid van 6 mb om te testen hoe snel dit is en of dit werkt met mijn surfgedrag.

8 jaar geleden
in: Internet
3.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vaak kan dat met instellingen in de router.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik kan je nu al vertellen dat 6 Mbit/s NIET voldoende is voor huidige maatstaven. Welke opties heb je dan? "maar vanwege de aanleg van glasvezel kan ik tussen uit duur en snel of goedkoop en tergend traag (6 Mb)" Dat is een hele rare zin. Glasvezel komt 99 van de 100 keer als extra optie bij DSL en of Kabelinternet. Dan zou glas dus nog meer opties geven. Daarnaast als je glasvezel krijgt komen er vaak 20 providers op die verbinding en heb je keuze zat uit abonnementen. Je doet nu alsof het krijgen van glas je mogelijkheden beperkt?! 6 Mb is gewoon klantje pesten, zorgen dat je wel naar het andere pakket gaat. Alleen als je mail en tekstwebsites als GV leest is 6mb voldoende. Voor een filmpje en nog wat en dan zeker op 1 laptop en 3 smartphones is het een ramp.

Antwoorden (1)

Als je een router hebt, kun je de snelheden daar via de instellingen vaak verlagen.

Daarnaast zijn er programma’s om je internetsnelheid te vertragen, zoals NetLimiter.
Als je NetLimiter gestart hebt:
- Klik met rechtermuisknop op je browser.
- "Add Rule"
- Verlaag de snelheid
- Save
Herhaal deze procedure en kies "Delete rules" om je normale snelheid weer te krijgen.

Andere programma's die dit kunnen doen zijn Fiddler of Charlesproxy.

Toegevoegd na 6 uur:
Als je Chrome gebruikt, kun je d.m.v. functietoets [F12] -> Network throttling met je internetsnelheid spelen.
SimonV