Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet je niet bij het aanmelden vantevoren even gewaarschuwd worden dat je jezelf niet weer af kunt melden wanneer je dat zou willen?

N.a.v een vorige vraag. En ik bedoel dit niet alleen op GV hoor, maar ik heb het nu ook al een paar keer meegemaakt op bepaalde fora dat ik mij niet meer af kon melden maar "gewoon niet meer moest komen".

Alles wat je daar inmiddels al gepost had kon niet meer verwijderd worden omdat dan de volgende posts daarop ook zouden verdwijnen.

Nu was dit in mijn geval niet zo erg, maar zouden mensen bij dergelijke websites daarvoor niet eerst even gewaarschuwd moeten worden zodat ze dan alsnog zelf de keuze kunnen maken om hun al dan niet aan te melden?

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik bedoel dan een extra waarschuwing voor het verzenden in de trant van: "Let op! Wanneer je je hier aanmeldt kan je aanmelding alleen maar ongedaan worden gemaat op uitdrukkelijk verzoek. Jouw postings zullen echter blijven staan."

oid.......

Toegevoegd na 3 minuten:
+ k dan; typkip

Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Goed idee +
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Tja, zodra je je op internet begeeft, moet je er sowieso rekening mee houden dat alles wat je schrijft/plaatst tot in lengte der dagen voor iedereen zichtbaar zal zijn.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Eens, Suzy. Het hoort er bij.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Ja, voor ons 'oudgedienden' wel, maar er komen nog dagelijks nieuwelingen bij op het www en ik ben van mening dat die toch wel tegen zichzelf in bescherming moeten worden genomen. Zoals freebird ook al zei: Ergens lid van worden is maar een kleine moeite, maar de gevolgen ervan overzien is vaak niet aan de orde wanneer je je nog maar pas op het wankele ijs der www begeeft.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Wij zijn ook ooit nieuwelingen geweest, en hebben het ook in de praktijk 'geleerd'. Bovendien zijn de gevolgen zelden of nooit zo ernstig dat een disclaimer op zijn plaats zou zijn.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Ok, daarin verschillen wij dan van mening ;-)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Volledig mee oneens. Als ik opzeg, wil ik ook dat mijn reacties gewist worden.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Dan moet je het al bij voorbaat niet plaatsen.
Hier blijft alles staan, alleen dan als zijnde gepost door 'onbekend'.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Ja!. Die waarschuwing zou ik graag zien verschijnen. Ik heb een grote hekel aan fora en sites die je willen registreren ( die je soms ook gewoon binnenlokken door te zeggen dat je vrienden daar al zitten) en waar je je vervolgens niet meer uit kunt schrijven!!! Waar slaat dat op?

Eenmaal een facebooker, altijd een facebooker?

Dat soort sites vallen voor mij direct af. Tegenwoordig, als ik geen info kan vinden over de afmeldprocedure voor ik me inschrijf, schrijf ik me niet meer in, of ik stuur eerst een mail om info.

Wordt die niet (bevredigend) beantwoord, dan ben ik weg.

Ik vind het ronduit onbeschoft dat je gegevens bezit worden van een ander.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, dat lijkt mij heel handig en verstandig!

Soms best wel leuk, gesloten vragen beantwoorden...
(Lees meer...)
16 jaar geleden
Dat zou inderdaad wel duidelijk in de voorwaarden moeten staan. Want ben van mening dat veel mensen zullen denken als zij zich uitschrijven dat er dan ook niets meer van hun is terug te vinden.

Goeie vraag van je+
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Nee, althans, het is op fora niet gebruikelijk.
Wanneer je deelneemt aan een forum doe je dat namelijk zelden of nooit in je eentje : je neemt deel aan gesprekken, waarvan jou bijdrage een onderdeel is van het geheel.

Wanneer je iemand zo verwijderen en daarmee meteen alle bijdragen, vallen er overal links en rechts gaten in je forum, en als het vaker gebeurt, hou je een grote puinhoop over.

Wel kan in sommige gevallen je account weggehaald worden ; alles wat je dan ooit geschreven hebt blijft gewoon staan, en wordt dan getoond met een anoniem account. Maar je teksten horen vanaf het moment van plaatsing bij het forum. Op veel fora kun je zelfs maar zeer beperkte tijd je eigen bijdragen veranderen met dezelfde reden, omdat anders mensen in de verleiding kunnen komen hun eigen bijdragen te verwijderen en zo de forumstructuur om zeep te helpen.

Het is inherent aan het plaatsen van een bijdrage op een forum. Altijd als je je aanmeldt op en deelneemt aan een forum, plaats je teksten die vanaf dan nog wél onder jouw copyright vallen, maar niet meer jouw eigendom zijn. Je kunt als auteur eventueel worden verwijderd (als de admin weet hoe dat moet, sommige fora worden gerund door leken die nauwelijks hen weg weten in het adminpanel), maar van je bijdragen kun je dat nooit eisen.

Wanneer je berichten plaatst waar je niet achter staat of later niet meer achter vreest te staan, is deelnemen aan fora eigenlijk niet mogelijk ; geen forum zou mensen op die voorwaarden ' toelaten' . Niet meer komen en soms je account laten deleten (bannen) zijn normaal gesproken de opties die je hebt om je deelname te beeidigen. En na een wek fo wat, kent niemand je meer.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Dat snap ik, maar dat was de vraag ook niet. De vraag was of het dan niet beter is om mensen vòòr het registreren eerst even te waarschuwen dat alles wat ze plaatsen niet meer terug te draaien is, tenzij in sommige gevallen op uitdrukkelijk schriftelijk verzoek. Gaan ze dan alsnog akkoord met de voorwaarden (waarin bovenstaande voorkomendheden heel vaak niet worden genoemd), dan is dat hun eigen verantwoording. Maar ik bedoel dat je ze dan eerst wèl de kans moet geven om zich nog te bedenken alvorens hun registratie voltooid wordt, iets wat nu heel vaak niet gebeurt.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Nou, in mijn optiek niet dus, omdat het gewoon HOORT bij het plaatsen van teksten op Internet in het algemeen. Ik geloof niet zo in mensen altijd en overal tot in den treure voor waarschuwen. Dan zou je in diezelfde disclaimer ook op moeten nemen wat er allemaal nog meer kan gebeuren met je teksten, je account, de informatie die je geeft, de foto's die je plaatst ; het is in mijn ogen toch een beetje algemene internetkennis. Of kennis, gewoon een stukje logica eigenlijk. En wie weet staat het er ook wel in ; ik heb nog nooit bij enig registratie die enorme lap tekst met voorwaarden gelezen die je moet ondertekeken voor je je aanmeldt...
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Daar ben ik het niet mee eens Marleen. Zeker voor kinderen die net op het internet komen en waar de ouders niet altijd bij zitten bijvoorbeeld. Die melden zich aan, plaatsen hun gegevens en foto's en weet ik al wat niet meer. Maar als er dus problemen zijn kunnen ze dat opeens niet meer weg halen. En die problemen blijven dan wel bestaan! En dat kan flink uit de hand lopen.
Voor de beginnende internetter vind ik dus dat men wel even op die problemen gewezen mag worden. Recente problemen die aan de orde waren:
- Tienermeisjes in de val gelokt door loverboys die ze van sites al benaderden. (problemen sites voor tieners)
- Hyvers die in de problemen raken doordat ze standaard te openbaar zijn. (dit moet je zelf privatiseren, waarom is dat niet standaard?)
- Pedofielen die vanalles proberen binnen te vissen. Er zijn zat gevaren waar 'men' best wel eens op gewezen mogen worden ja. Als je dat in de optiek zet van 'dat lag in de lijn van de verwachting' vind ik dat een beetje kortzichtig. Je kan van een kind van 5 ook niet verwachten dat die alle verkeersregels al kent. Dus als die aangereden is kan je moeilijk zeggen, dit wist je toch van tevoren? Nee gooi die disclaimer er maar in. Beter 10000 keer teveel gewaarschuwd dan 1 kind die gepakt wordt.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Het gaat trouwens ook om een extra korte waarschuwen wat Meander bedoelt, en niet om die treurenlange disclaimers/voorwaarden. Die inderdaad niemand leest.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Inderdaad beerg, dat bedoelde ik ook. Kijk, je hoeft als site-eigenaar niet te denken voor al die mensen die zich daarvoor aanmelden, maar soms kan het lid worden van iets zo aantrekkelijk voorgesteld worden dat je daar zelf de gevolgen ervan niet kunt overzien. Een -op zijn minst minimale- waarschuwing in de trant van : "Weet je zèker dat je je hiervoor wilt aanmelden?" kan al een alarmbelletje doen rinkelen om 2x na te denken voor je op de knop "Verzenden" drukt, en wèl die hele lap tekst gaat lezen voordat je er aan begint.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Moet dat er natuurlijk wel in staan...
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Daar zijn/worden we toch bij herhaling keer op keer op keer op gewezen ? Een groot deel hoort thuis bij de internet-opvoeding waar geen ouder zich meer aan kan onttrekken. En in de praktijk lezen de mensen tegen wie je je wilt indekken de regels sowieso niet. Al vraag je ze het tien keer.
En wie waarschuw je voor wat ? Er zijn zo namelijk nog veel meer disclaimers te bedenken, en ik mag toch hopen dat het doel niet is dat je wat je ook war doet p internet voortdurend met open deuren om je hoofd wordt geslagen. Mensen hebben ook een stukje eigen verantwoordelijkheid (groot stukje wat mij betreft), zowel nar zichzelf als naar hun kinderen.
Als je je overal tegen wilt indekken moet je ook gaan waarschuwen voor elke mogelijke domheid. En teveel waarschuwingen, schieten altijd weer hun doel voorbij. Of je let er niet meer op, of er komt een mogelijkheid om het uit te zetten.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
@ Meander, fijn dat je me begrijpt :-) @ Marleen. Je zit zelf waarschijnlijk al te lang op internet om alles maar voor gewoon te zien. Iemand, ook volwassenen, die nieuw op het internet komen kun je niet verantwoordelijk houden voor acties waar ze zelf geen weet van hebben. En daar gaat dit om, iemand eventjes waarschuwen, joh wat je hier neerzet blijft voor altijd aanwezig. Want ook nu nog denken de meeste dat alles weer verdwijnt. En doorklikken is zoooo simpel te vermijden. Bij het in-programmeren kan je een tijdsduur eraan meegeven, als iemand doorklikt kan dat ook genegeerd worden.
Maar maakt verder niet uit. Ieder zijn mening hierop :-)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Het is ook niet dat ik het niet begrijp ofzo, alleen dan kun je wel aan de gang blijven, omdat er buiten dit nog veel meer en nog veel grotere gevaren op de loer liggen. Je stapt niet in het verkeer zonder verkeersopvoeding, je stapt niet in de auto zonder rijopleiding, en je stapt niet op het internet zonder internet-opvoeding. En daar is in alle media ruimschoots in voorzien. Dat mensen dat wel doen, zonder zich ooit ergens waarover dan ook te informeren, daar kun je 'het internet' of de fora, of zelfs een vervelend product als Hyves (waar veel mensen tot hun grote schrik kennis maken met het gebrek aan privacy op internet, over disclaimers gesproken die daar overal te vinden zijn)
Ik ben inmiddels schat ik om en nabij de drie jaar actief op Internet, en heb natuurlijk ook in het begin mijn neus gestoten. EN nog steeds wel eens. En anderen leren het nooit. Persoonlijk denk ik dat dergelijke waarschuwingen meer vervelend zijn dan dat ze echt nut hebben, en het beoogde doel zullen ze niet bereiken. Mensen bedenken namelijk pas ACHTERAF dat ze sommige dingen beter niet of ander hadden kunnen doen, waarschuwen tevoren heeft heel weinig effect, omdat ze zich er nog niks bij voor kunnen stellen.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Ik denk dat hier vooral belangrijk is om WAT voor waarschuwing het gaat. Je waarschuwt inderdaad niet voor elk wissewasje, dat is je eigen verantwoordelijkeheid. Maar dat je een account nooit meer op kunt heffen is onaanvaardbaar. DAT wil ik VANTEVOREN absoluut weten. Ook zonder ellenlange disclaimer, of juist zonder lange disclaimer.
Bovendien, wat kan het voor KWAAD om die waarschuwing wel te zetten ipv te denken, laat mensen t zelf maar uitzoeken?
De waarschuwing vantevoren heeft bij mij wel degelijk effect. Ik ben een naïef mens, en als ik lees: let op, u kunt uw account nooit meer verwijderen als u op ja klikt... dan klik ik mooi niet meer op ja!!
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Zou je je dan bijvoorbeeld hier of elders inderdaad nooit aangemeld hebben ? En iedere mogelijkheid om te forummen dan maar gewoon missen, al kan het nog zo anoniem zonder eigen naam of foto dat een normale gebruiker er nooit achter komt wie je bent, hoe je heet en waar je woont ?
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Ik zou me niet aangemeld hebben als het gaat om het niet meer kunnen verwijderen van je hele account, inclusief je geplaatste persoonlijke foto's die je dan zogenaamd alleen deelt met je vrienden. Jaja, tot je ze niet meer weg kan halen. Want waar blijven ze dan? dat wordt dan ineens belangrijk.
Dat ik mijn vragen hier niet weg kan halen, vind ik niet erg, want ik kan wel mijn account verwijderen en zelf ophouden hier. en mijn foto's gaan dan mee.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing