Sommige printplaten bevatten inderdaad een zeer kleine hoeveelheid goud. Goud is een zeer goede elektrische geleider en uitermate bestand tegen oxidatie. Daarom zijn de contactpunten tussen een chip en de printplaat vaak verguld, net zoals de contactpunten op veel insteekkaarten en de connectoren van sommige kabels.

Maar, geen illusies. Aangezien dit goudlaagje extreem dun is, heb je al verscheidene tonnen printplaat nodig om dit op een rendabele manier te kunnen recycleren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goud kan echt ultradun worden aangebracht - een typische eigenschap van goud. Echter, als 't te dun zou zijn, dan slijten de contacten wel als je 't regelmatig opnieuw insteekt (bijv. bij een insteekkaart).
Er zijn wel bedrijven die 't inderdaad eruit recyclen. Met allerlei ingewikkelde chemische processen.
Op de manier zoals in 't plaatje kan ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat wij doen bij ons bij de kringloop is alle computers die niet verkoopbaar zijn strippen,de processors worden apart gehouden en de andere printplaten ook,het meeste goud zit aan de processors,en dat brengt het meeste op,maar de printplaten en de rest brengt ook geld op,het gaat naar een speciaal bedrijf wat alles recycled,.