Hoe wordt een programma vanaf locatie live uitgezonden?

Hoe gaat een live-stream nou eigenlijk in zijn werking?

- Bij evenementen staat RTLbijv. te filmen, maar hoe komt ditzelfde signaal bij de hoofdregie terrecht. Er worden vanaf het evenement ook door andere zenders toch een hoop signalen de lucht in geschoten?

- En kan een zender technisch een streaming van een ander TV-station onderscheppen? (bijv. RTL kan meekijken met de SBS broadcast?)

- Ik naam aan dat het uitzenden via diverse frequenties gaat, maar hoe wordt bepaald wie welke frequentie mag gebruiken?

- En hoe worden de live-uitzendingen gedeeld? Iemand die voor de NOS filmt, hoe kan de RTL voor hun eigen zender met toestemming die live-beelden dan gebruiken?

Echt…, wie kan mij vertellen hoe dat in zijn werk gaat met live-broadcast vanaf evenementen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Een hoop vragen in een...I like that.

Krijg je vast een uitgebreid antwoord op :)

OK, gaan we... Er is een locatie waarop iets gebeurd dat heel Nederland op tv moet zien. Dan gebeurd het volgende:
- Reportagewagens, crew en materiaal van verschillende uitzendorganisaties (RTL,SBS, NOS ) arriveren en beginnen hun aanstaande opname/uitzending voor te bereiden. Materiaal wordt geplaatst, camera's en licht geïnstalleerd en de presentatoren gaan hun items uit het hoofd leren.
In de reportagewagens bevinden zich complete regiestudio's met benodigde satelliet communicatie apparatuur.

Die satelliet apparatuur wordt ver voor aanvang van de uiteindelijke uitzending operationeel gemaakt en uitgericht op een van de Europese satellieten in de ruimte. (Astra, Eutelsat, Hotbird)
Daarna worden de verbindingen uitgebreid getest.

Iedere zendgemachtigde heeft op een of meer satelliet(en) speciale transponderruimte gehuurd waarmee ze vanaf de aarde via die reportagewagens contact kunnen maken dmv upstream. Dit wordt feeding genoemd.
De satelliet zend de ontvangen feeds weer terug naar de aarde (downstream) ook weer via speciale transponders.
Deze signalen kunnen open zijn (free to receive) maar ook versleuteld. (scrambled).

Deze signalen worden in Hilversum (NOS) of Luxemburg (RTL, SBS) ontvangen door de betreffende studio's aldaar om bewerkt te worden voor definitieve uitzending. (Denk aan bijmengen commentaar, muziek en de nodige vertraging (delaying) om storingen voor te blijven, bewerking voor de nieuwsjournaals, actualiteiten programma's enz.)

De signalen kunnen ook direct zonder vertraging worden doorgezonden naar de tv-kijker. Dit gebeurd vooral bij grote evenementen als de Tour de France, voetbalwedstrijden enz.

Het (her)uitzenden van de ontvangen en/of bewerkte signalen / programma's gebeurd op de zelfde manier: door upstreaming naar de eigen transponder maar dan vanaf de vaste locaties van de televisie studio's.

Kan men elkaars upstreams onderscheppen?
Ja, dat kan. Maar alleen als het zgn. open feeds zijn, dus niet versleuteld. Dat heeft echter niet zoveel zin en het gebeurd daarom niet zo vaak. Als men elkaars materiaal wil gebruiken dan zijn daar onderling prima afspraken over gemaakt. Ongeoorloofd elkaars materiaal als authentiek gebruiken leidt vrijwel altijd tot claims en dat heeft men liever niet.

Als je thuis een schotel hebt kun je de ruwe feeds ook ontvangen, op Eutelsat zijn er veel te ontvangen.

Helaas, m'n 2500 tekens zijn op