Waar betalen wij eigenlijk voor als wij een nieuwe pc of laptop koopt?

Hoe ontstaat die grote prijsverschil?is het de processor van een computer of uitgebreid geheugen en capaciteit er van of......,waar betalen wij eigenlijk voor?

1.4K

Het beste antwoord

Elk onderdeel in de PC/laptop kan van betere of slechtere kwalitiet/prestatie zijn en daarmee dus ook de prijs. De grootste klappers zijn:

Processor van een paar tientjes tot honderden euro's
Videokaart """"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Moederbord """"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""'"
RAM 30-60 euro (ligt aan de hoeveelheid)
HDD 60-100 euro
Voeding 30-100 euro
Kast 30-100 euro

*

En vergeet niet dat je ook nog een OS nodig hebt

WIndows(de simpelste) 80 euro

Tegenwoordig is RAM geheugen goedkoop en door omstandigheden een HDD(hardeschijf) wat aan de dure kant, maar men kan ook nog weer kiezen voor een SSD die nog veel duurder is per GB.

Met een laptop heb je dan ook nog het scherm de accu en de voeding/lader erbij.

*(ja er zijn altijd lagere en hogere prijzen te vinden)

Toegevoegd na 5 minuten:
Om een idee te krijgen van verschillen in prijs/prestatie zou je dergelijke links kunnen gebruiken:

http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
koraal19
12 jaar geleden
Bedankt voor nuttige informatie

Andere antwoorden (2)

dit kan meerdere oorzaken hebben.
Het merk.. apple kost bijvoorbeeld veel meer dan een andere aanbieder.

daarnaast gaat het idd om wat er onder de motorkap anders is. de specificaties dus.

dit kan te maken hebben met snelheid van processor / videokaart / ramgeheugen.

Ook is een kleine laptop vaak goedkoper omdat het minder productiekosten met zich meebrengt (dit is overigens niet altijd zo)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Behalve het verschil in "specs" van de pc of laptop (je kan het zo dol maken als je zelf wil met de hardware) is de marge van de verkoper de grootste prijsverschilmaker.

Grote ketens zoals Saturn en MediaMarkt kunnen vaak stunten met hun verkoopprijzen omdat ze, door hun vele Europese vestigingen, zeer grote inkooporders plaatsen die ze met enorme kortingen verkrijgen.
Deze massa inkoop wordt dan grootschalig in hun winkels uitgestort tegen verkoopmarges, soms wel onder de 5%.
En dit zijn dan ook vaak kwalitatief hoog staande merkproducten. De verkoopsnelheid maakt dan het marge verlies goed.

De marges die kleinere ketens en op zichzelf staande computerwinkels moeten hanteren om te overleven liggen veel hoger vanwege de hoge kosten van bijv. winkelhuur, personeel, lagere kortingen op inkoop enz.enz.

Daar staat dan weer tegenover dat de deskundigheid en service aan de klant en de nazorg voor het gekochte produkt vaak bij die kleinere winkels veel beter is.