Waarom zitten mijn videokaarten onderste boven?

Ik heb namelijk een raampje aan de zijkant van mijn kast, de processor kan ik mooi zien met het waterkoelertje maar de videokaarten zitten nu eigenlijk onderste boven.
Kan ik deze ook omdraaien door bijv het moederbord ondersteboven in de kast te doen? of moet ik daarvoor een speciale PC kast kopen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (2)

Ik herinner me nog van natuurkunde dat hete lucht naar boven gaat en koele lucht naar beneden. dus het lijkt me dat hierdoor de videokaarten ook zo gemaakt zijn zoals ze zijn (de heatsink zit aan de bovenkant en de koeler aan de onderkant, dus hete lucht gaat naar boven en de fan pakt koele lucht op van onder) Hierdoor kan het ook zo zijn dat als je een stock koeler gebruikt voor je CPU dat deze dan ook veel warmer word dan de GPU tijdens het gamen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Vergeten toe te voegen:

Er zijn BTX moederborden en speciale cases die ervoor kunnen zorgen dat alles omgedraaid wordt, maar of je dat echt wilt... Ik denk dat als je er plek voor hebt, dat je dan beter een speciale case kan kopen die de mooie kant van de computer laat zien met de moederbord op z'n zij, ik zal een linkje met een plaatje later toevoegen als ik hem vind
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het maakt niet uit waar of hoe je de moederbord plaats met de videokaart. Ze zijn niet afhankelijk van een zekere positie (horizontaal of verticaal of dwars etc.). De vraag is eigenlijk: kan het waterkoelertje in elke stand geplaatst worden. Als dat kan, kan je alles. Succes