Is het goedkoper om een eigen pc te bouwen ?

Is het goedkoper om een eigen pc samen te stellen en daarna zelf te bouwen ? En zo ja waarom is dat dan goedkoper ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet als je je pc hier koopt. http://verkopers.marktplaats.nl/13817332
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hier heb ik laatst een pc gekocht.
asus bord, i7, 8GB
zonder software zelf afgehaald (woonhuis)
dik tevreden

Antwoorden (4)

Ja, dit is goedkoper. Wanneer je een computer kant-en-klaar in de winkel koopt betaal je namelijk niet alleen voor de materialen waar de computer uit bestaat, maar ook betaal je voor de installatie van de software en het assembleren van de losse componenten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat dus.

Overigens, raar maar waar, als je een pc laat bouwen in een computerwinkel, maar je wil er géén software op geinstalleerd hebben, betaal je alsnog licentiekosten aan microsoft, simpel omdat er windows op de pc geinstalleerd kàn worden. Dus ja, bij identieke onderdelen is zelfbouwen voordeliger.

Natuurlijk gaat dit niet altijd op voor aanbiedingen. Immers de onderdelen daarvan kunnen als bulkvoorraad zijn ingekocht specifiek voor dat systeem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het ook niet over de windows licentie, die betaal je idd niet. Echter je betaald zover ik weet wel een klein bedrag, wat vaak in de assemblagekosten verwerkt zit.
Ligt er een beetje aan hoeveel geld je uit wilt geven aan een pc.

Als je bv een zo goedkoop mogelijke pc wilt hebben maar wel bv met een i7 cpu dan kan bv zo'n medion/aldi pc goedkoper zijn dan wanneer je zelf je onderdelen bij elkaar raapt.

Maar goed dat is natuurlijk niet het hele verhaal. Bij die kant en klaar apparaten wordt er op zoveel mogelijk punten bespaard.
Zo zie je bv zga altijd een lullige kast erbij geleverd. Klein, niet zo'n beste koelprestaties en slechte materiaal kwaliteit al zal dat minder zwaar wegen.
De voeding die erbij zit is meestal net krachtig genoeg voor de onderdelen die er op dat moment in zitten dus dat kan een beperkende factor zijn ivm upgrades.
De gebruikte moederbordjes zijn vaak vh type mATX en zo goedkoop mogelijk wat natuurlijk ook weer beperkte mogelijkheden bied.
Zo zijn er nog wel een aantal punten aan te dragen...

Komt er dus op neer van, ja het zou goedkoper uit kunnen pakken zo'n kant en klaar pc'tje vooral de low budget gevalletjes. Maar als je zelf bouwt kies je over het algemeen wel per onderdeel een vd beste prijs/prestatie mogelijkheden uit ipv het goedkoopste wat weer op andere vlakken "tekort" komt. Wat natuurlijk op de lange termijn goedkoper uit kan pakken.

Overigens is het wel zo dat als je meer high end systemen gaat bekijken het zelf bouwen gewoon goedkoper is.

Nog een punt dat nu speelt op zelfbouw gebied. De HD prijzen die zijn verdubbeld sinds de overstromingen in Thailand. Op dit punt hebben massa producenten van kant en klaar pc's een voordeel door bulk inkoop kunnen ze dit soort onderdelen een stuk voordeliger krijgen als de gewone mens die z'n bestelling bij een webshop doet. Dit zorgt ervoor dat zelfbouw op het moment ook voor high end systemen een stuk dichterbij de prijzen van kant en klaar liggen (op bv een 1TB schijf ben je nu makkelijk 50€ meer kwijt wat voorheen een vd goedkopere onderdelen was).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan goedkoper worden, maar ook duurder.. Als je je eigen computer samenstelt is de computerkast vaak een onderdeel waar je snel meer voor betaalt dan voor een standaard kast dan bij een kant-en-klaar-computer. Aan de andere kant, kan je ook besparen door bijvoorbeeld alleen de prestaties er in te zetten die je echt nodig hebt. Denk bijvoorbeeld aan een 7.1 geluidskaart die je niet nodig hebt, vervangen voor een mindere geluidskaart.

tot zover hoop ik dat je voldoende informatie hebt.