help ik snap niks meer van die garantie gedoe

Ik heb een laptop gekocht bij its 1 dag voordat failliet ging. Ik heb op een vrijdag besteld (geloof ik) en zaterdag was its failliet maar ik zou woensdag krijgen/ophalen. Maarja door al dat gedoe kreeg ik hem veel later. Met 1 jaar garantie. Toen zijn ze weer open gegaan en werd ik gebelt dat ik laptop kon komen ophalen. Nou opgehaald met bon en alles en 1 jaar fabrieksgarantie. Nu is mijn scherm kapot, komen strepen op etc. Ik ben naar de winkel teruggegaan en probleem laten zien, hun zeiden dat ik naar acer moest opsturen, nou gedaan, en ze sturen bericht dat het door geweld kapot is gegaan terwijl nog plasticfolie op scherm zit dus kan je nagaan hoe netjes ik mee omgegaan ben en reparatiekosten 188 euro zijn om te maken. Ik heb pittig gesprek met hun gehad maar ze willen niet geloven/begrijpen. Ik wil nu mijn laptop ophalen (met kapotte scherm) maar dan moet ik 65 euro voor betalen??? Wat kan ik doen? Ik heb mijn laptop nog maar net half jaar, en er zit nog duidelijk 5 maanden garantie op! Ik wil natuurlijk niet voor betalen voor reparatiekosten of om op te halen ik heb nog garantie? Alstublieft help!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Ik zou je rechtsbijstands verzekering inschakelen want hier kom je niet alleen uit met de fabriek.
Heb je geen rechtsbijstand dan denk ik dat je weinig kans hebt.
En in de kleine letters zal wel staan dat de kosten voor het kijken wat de reparatie gaat kosten 65 euro zijn indien je hem niet laat maken.
s6
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fabrieksgarantie betekent dat je garantie hebt op fouten die ontstaan zijn in de fabriek, dus toen de laptop in de fabriek gemaakt werd. Als het beeldscherm stuk is gegaan door elke andere reden dan een fabrieksfout dan heb je er geen garantie op.

Dat je 65 euro moet betalen als je hem niet laat repareren komt omdat zij hem wel nagekeken hebben op jouw verzoek (je hebt hem zelf opgestuurd), en er dus tijd aan hebben besteed. Omdat daaruit bleek dat het geen fabrieksfout is heb je geen garantie maar moet je wel de kosten vergoeden die zij hebben gemaakt om dat na te kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
capthavoc
12 jaar geleden
garantie is nog geen garantie helaas
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fabrieksgarantie bestaat niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ theodbn: hoe heet dat dan?
Je kunt om een contra expertise verzoeken.

Overigens is het een zeer vreemde gang van zaken, niet jij maat IT's had de laptop op moeten sturen naar ACER, jij hebt geen boodschap aan ACER maar een koop en garantie overeenkomst met IT's.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal mee eens +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echter is It's failliet en helemaal opgedoekt..
Dus is er niemand om die laptop voor je op te sturen. Zie mijn antwoord voor verder uitleg..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan de hand van jou antwoord kunnen we dan stellen dat Expert de handelingen tot goede afwikkeling moet verrichten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt, echter ben je zelf naar Acer gegaan zonder contact op te nemen met de garantie verlenende instantie (Expert). Ik denk dat hun hierdoor geen invloed meer hebben op de regelingen.
De steller van de vraag had meteen naar Expert moeten gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het netjes en duidelijk omschrijft, wordt de laptop wellicht onder coulance gerepareerd...
Je bent een overeenkomst aangegaan met It's, zij zouden in elk normaal geval jou garantie moeten waarborgen.

ECHTER: It's is failliet en helemaal opgedoekt (alleen de aanverwante website modern.nl is overgenomen)

Expert heeft hierop gereageerd door officieel ALLE garantieverplichtingen van It's over te nemen. Zij hadden je hier dus verder mee kunnen helpen. Google maar eens "garantie its", dan heb je genoeg artikelen over dit onderwerp.

Verder betekend garantie dat er een oplossing zal worden geboden indien je product ondeugdelijk is na aanleiding van een fabrieksfout of een hardwaredefect.
Een hardware defect betreft echter een defect dat niet is veroorzaak door toedoen van jou (of andermans) handelingen. De beoordeling hiervan ligt bij Acer zelf.

Zij hebben jouw defect dus als een defect beoordeeld dat door jouw zelf is veroorzaakt. Door de laptop laten vallen, verkeerd (te hard) neerzetten van je laptoptas of iets anders. Ze hebben er helaas geen boodschap aan hoe voorzichtig je ermee bent. Dit soort ongelukjes kunnen ook dan gebeuren.

De 65 euro die je moet betalen zijn de onderzoekskosten, dit zijn de kosten die ze gemaakt hebben door er monteur op te zetten die het defect heeft geconstateerd. Aangezien zij het beoordelen als JOUW fout zijn die kosten ook voor jouw (anders vallen deze binnen de garantie regeling).

Ik denk dat je dit helaas zult moeten accepteren of dat je afstand moet doen van het apparaat. Dan vervallen de onderzoekskosten maar dan ben je het apparaat kwijt.
Dit kun je doen als de onderzoekskosten + de te verwachten reparatiekosten (= +/- 188 + 65 = 263 euro) niet opwegen tegen de waarde van de laptop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je toch 65 EUR onderzoekskosten moet betalen, kun je hem ook voor 120 EUR gelijk laten repareren. Strepen e.d. op je scherm lijkt echter wel op een fabrieksfout te duiden
(wat dus voor garantie zou spreken).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is niet helemaal waar.. een flinke klap of stoot kan dit ook veroorzaken, of het niet zorgvuldig openen van de laptop zou de verbinding (computer-->scherm) kunnen beschadigen.
Maar zou ook een fout uit de fabriek kunnen zijn ja, dit is niet te beoordelen zonder de laptop gezien te hebben.