Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zit er iemand in mijn laptop?

Ik heb een 2e hands laptop gekocht en nu vraag ik mij af of het mogelijk is dat de oude eigenaar er iets op heeft gezet waardoor hij van buitenaf nog toegang heeft tot mijn systeem. Oftewel zou hij al mijn handelingen kunnen volgen en eventueel wachtwoorden en codes kunnen zien?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
791

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Het is mogelijk, maar niet waarschijnlijk. Als je zeker wilt zijn dat dit niet gebeurd, installeer je de laptop helemaal opnieuw. Door hem te formatteren staat niks meer op de schijf waardoor de vorige eigenaar nog toegang kan krijgen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt niet. Er is software dat zich in je moederbord nesteld. Deze software stuurt screenshots en webadressen en wat er ook maar getypt is door. Als er een webcam is ook foto's en filmpjes van de persoon zelf.
Dat mogelijk zelfs
zonder illegale programma's kan dat bijvoorbeeld met

Teamviewer

maar beste is gewoon als overnieuw installeren
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dit is mogelijk, maar dan moet je wel net een griezel hebben getroffen want waarschijnlijk is het niet.

Iemand kan heel makkelijk jou computer zo instellen dat de firewall een programmaatje helemaal zijn gang laat gaan. (Kijk dus bij de firewall regels) Dat programmaatje start ook automatisch verborgen op. En het programma (Een keylogger) stuurt bijvoorbeeld elke dag al jouw toetsaanslagen of zelfs screenshots door naar de vorige eigenaar.

In 99 procent van de gevallen is dit op te lossen door je computer helemaal opnieuw te installeren en te formatteren.

Maar...Er is software dat zich in je moederbord nesteld. Deze software stuurt screenshots en webadressen en wat er ook maar getypt is door. Als er een webcam is ook foto's en filmpjes van de persoon zelf. Hoe je dit uit moet schakelen zou ik niet weten. Zonder internet computeren is de enige manier die ik weet en dat is natuurlijk geen doen.

Maar maak je geen zorgen, wie doet zoiets nou? Zoiets gebeurd alleen bij erg belangerijke of rijke mensen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding