Wat kun je doen tegen het snelle leeglopen van je laptopaccu?

Ik heb al verschillende testjes met helderheid en dergelijke uitgevoerd, maar dit bracht weinig verschil.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

De accu is waarschijnlijk deels 'versleten'. Een accu gaat 't langst mee als ie niet te vaak wordt opgeladen en als ie pas wordt opgeladen als ie leeg is.
Je kunt natuurlijk allerlei grafische truukjes uitzetten en een zwarte wallpaper en de ecobrowser nemen, maar da's waarschijnlijk grotendeels een druppel op de gloeiende plaat.

Toegevoegd na 3 minuten:
Via Start / Uitvoeren / powercfg.cpl {enter}
kan je de energievoorziening nog wel een beetje tunen. (Zoals instellen dat de harddisk uitgaat na 2 miniuten niet gebruikt te zijn.)
Met een SSD-schijf i.p.v. een harddisk kan je nog wat stroom besparen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

klopt als een bus volgens mij. Je kan soms wel googlen wat voor batterij er in je laptop gaat en die dan weer kopen. Oplaadbare batterijen begeven het op een gegeven moment ook gewoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Behalve de hierboven genoemde suggesties kan je er niets tegen doen. De enige remedie is een krachtiger (veel duurdere) accu kopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan ook bij de systeemprocessen kijken of er geen processen draaien die niet zouden moeten draaien. Als er bijvoorbeeld elke seconde gecontroleerd wordt wat de status van de printer is, dan krijgt de laptop nooit de kans om de processor terug te schalen naar een lagere snelheid of in slaapstand te raken. Onder Windows kan ik je helaas niet helpen aan diagnostische software hiervoor. Onder Linux kun je kijken naar xrestop.

Daarnaast kan het zijn dat een ventilator volgelopen is met stof, daardoor is er te weinig koeling, waardoor de fans continue blijven draaien, waardoor de accu snel leeg raakt.

Als laatste tip kun je kijken of er een nieuw bios is voor je laptop, soms worden de sensors/fans beter aangestuurd met een nieuwe bios. Doet dit alleen als je er verstand van hebt, bijvoorbeeld onder begeleiding van een expert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gemiddeld zijn accu's na 2 jaar versleten. Leveranciers bieden ook maar korte garantie op accu's om deze reden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een nieuwe kopen.

Toegevoegd na 1 dag:
of het accu vervangen