Officieel is 1kb 1000 bytes en 1mb 1000000 bytes. De fabrikanten van harde schijven houden zich daar doorgaans aan maar de makers van software en RAM geheugen hebben nog de neiging om in machten van 2 te rekenen. Je mag dus afwijkingen verwachten.

Officieel is de oude megabyte (1024*1024 of 2^20) nu de mebibyte en is de megabyte gelijk aan 1000000 bytes.

Het hangt er dus een beetje van af hoe dat het berekend wordt. Officieel is het dus erg gemakkelijk maar in de praktijk moet je nog vaan de oude methode gebruiken (of nog erger: een combinatie daarvan... een 1.44 mb floppy is namelijk eigenlijk 1440 kb oude stijl dus 1.44*1024*1000 en niet 1.44*1000*1000 volgens het decimale stelsel of 1.44*1024*1024 volgens het binaire stelsel).

Houd het voor jezelf gemakkelijk en blijf bij de decimale methode. Deze wordt steeds meer gebuikt en is ook het meest overzichtelijk. Eventuele afwijkingen in wat je ziet mag je toeschrijven aan ouderwetse programmeurs.

De oude methode zijn machten van 2: 2^10 voor kilobyte, 2^20 voor megabyte, 2^30 voor gigabyte etc.
Maar die vlieger gaat dus niet altijd op omdat er nogal eens met 2 rekenmethoden gerekend worden.

Waar volledig binair gerekend wordt moet je dus ipv met 1000 vermenigvuldigen of delen per 'stap' met 1024 delen of vermenigvuldigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

1024 kb is 1 mb, dus mb naar kb: maal 1024
Kb naar mb delen door 1024
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het omrekenen met 1024 als omrekenfactor wordt ontraden sedert er een nieuwe standaard is voor binaire voorvoegsels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dat was al in 1998.
Kan heel makkelijk via http://www.leejoo.nl/java/calculator/kb_calculator.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1 MB = 1000 kB en omgekeerd is 1 kB = 0,001 MB
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer het over de snelheid van internetverbindingen gaat, spreekt men veelal van kilobits of megabits (per seconde).

In de volgende lijst enkele veel voorkomende eenheden op een rij:
1 bit b = een teken, een 0 of een 1 (binaire stelsel genaamd)
1 byte B = 8 bits
1 KB Kilobyte = 1024 B
1 MB Megabyte = 1024 KB
1 GB Gigabyte = 1024 MB [= 1 miljard bytes]
1 TB Terabyte = 1024 GB

meer info click op de link

http://en.wikipedia.org/wiki/Byte