Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik de accu van mijn laptop beter volledig opgeladen bewaren of volledig leeg?

Ik gebruik de accu van mijn laptop bijna nooit. Daarom wil ik hem eruit halen. Maar voor wanneer ik hem wel gebruik wil ik dat de accu goedblijft.

Ik heb hem direct toen ik hem kocht helemaal leeg laten lopen en vervolgens helemaal opgeladen. Nu is hij helemaal vol.

Ik denk dat ik hem helemaal leeg moet laten lopen en opbergen en de laptop zonder accu gebruiken, maar ik vraag het toch even.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

opgeladen wegzetten, altijd wanneer accu vol is de adapter uit de laptop halen, pas opladen als hij leeg is, nooit lader op de laptop laten zitten, gaat accu kapot
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

gewoon in je laptop laten. Tegenwoordig zijn accu's lithium Ion, die hebben juist continu voeding nodig om hun geheugen voor energy te behouden. Vroeger werden ze er lui van, maar tegenwoordig niet meer.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het beste is, als je hem al niet gewoon in je laptop laat, juist vol op te bergen op een koele plaats. (maar geen vriesvak!)

Voor accu's is het wél schadelijk om ze diep te ontladen, dus leeg opbergen kan echt funest zijn.

Een Li-ion accu wordt door de laadelektronica in de laptop trouwens prima in conditie gehouden, die zorgt ervoor dat de accu niet overladen wordt en ook diepontlading wordt voorkomen doordat de computer uitschakelt als de spanning van de accu onder een gevaarlijk niveau dreigt te komen.

De computer meldt dan dat de accu "leeg" is, maar er zit dan nog genoeg lading in om niet stuk te gaan.

Als je de accu langere tijd weglegt dan zal de lading heel langzaam toch helemaal verdwijnen door zelfontlading.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Compleet antwoord

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding