Wat zouden jullie aanraden een laptop of een standaard computer?

Ik wil een nieuwe computer maar kan niet beslissen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Wat wil je ermee doen? Hoe belangrijk is ergonomie voor jou?

Een laptop is, voor dezelfde mogelijkheden, duurder dan een desktop. Voordeel is dat je hem mee kunt nemen.

Wil je op een willekeurige plek kunnen computeren? Op je balkon, in een willekeurige kamer, in de keuken? In de trein? Op vakantie? Dan is een laptop essentieel.

Wil je een groot scherm, een goed toetsenbord? Dan moet je die sowieso kopen. Een desktop is dan goedkoper.

Wil je Internetten? Met een laptop moet je dan een draadloos modem hebben, bij een desktop kun je volstaan met een "gewoon" modem.

Nadeel van een laptop is dat het over het algemeen niet mogelijk is (of heel moeilijk en duur) om er een grotere harde schijf in te zetten, of extra geheugen.

Je kunt het beste van twee werelden nemen door een laptop te kopen en een los toetsenbord, muis en beeldscherm. Je kunt dan overal computeren, en als je behoefte hebt aan een groot beeldscherm van goede kwaliteit, en een toetsenbord waar je geen klachten van krijgt, koppel je die aan je laptop. Dan gebruik je je laptop op dat moment als desktop.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik heb zowel een laptop als een desktop. In de praktijk gebruik ik uitsluitend de desktop. Die is sneller en gebruikersvriendelijker. Het grotere scherm is veel geschikter om foto's of andere dingen te laten zien dan dat rotschermpje van de laptop, waar je ook nog eens recht voor moet zitten om iets te kunnen zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Voor thuis zou ik gewoon een PC nemen. Wanneer je PC's en laptops met ongeveer dezelfde prijs, zie je meestal dat de laptop minder preseteert. Dus als je iets voor thuis zoekt (en dat neem ik aan van wel anders zou je niet zitten twijfelen tussen een laptop en een PC) zou ik PC nemen. Meer waar voor je geld, zeg maar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt er natuurlijk aan wat je op de laptop wilt doen. Laptops zijn ideaal voor studie en werk omdat je ze overal mee naar toe kan nemen. Dat is het ideale van een laptop zelf heb ik een laptop en als ik ergens naar toe ga. Dan neem ik over het algemeen mijn laptop mee. En daarmee dus ook al je bestanden en instellingen et cetera. Het nadeel van een laptop is dat ze over het algemeen kwa kracht niet zo sterk zijn als een computer. Als je dus iemand bent die veel computer spelletjes speelt et cetera dan is een computer handiger. Ook moet je letten op het feit dat een laptop een redelijk klein toetsenbord heeft wat het moeilijker maakt om op te typen. Daarom heb ik er ook een met een groot scherm gekocht want dan is het toetsenbord ook wat groter. Ik raad aan als je het ding wilt gebruiken voor spelletjes of als je het om een andere reden een krachtige machine moet zijn. Koop een computer. Gebruik je het alleen om te surfen/werken et cetera neem een laptop
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hangt er af van wat je wilt doen. Dat klinkt flauw, maar is goed bedoeld.

Als je het liefst op verschillende plaatsen wilt werken (bank, tafel, tuin, anderen) dan is een laptop heel handig.

Maar door zijn kleine formaat is deze duurder dan een desktop, minder goed uit te breiden en minder goed te bedienen (klein toetsenbord, kleiner / minder goed scherm). Aan de andere kant is deze door het kleine formaat in de huiskamer makkelijker op te bergen en daarom heel populair.

Als je het alleen voor internet (hyves, goede vraag e.d.) gebruikt dan is een laptop wel handig. Voor zwaardere klussen is een desktop PC wat geschikter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ikzelf vind een laptop voor thuisgebruik ideaal. Je hebt dan niet steeds zo'n pc-kast in je woonkamer staan en je ruimt het lekker makkelijk op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zowel een desktop als een laptop, maar merk dat ik alleen maar de laptop gebruik. Je laat makkelijk even iets aan een ander zien en vwb prestaties doet een goede laptop nauwelijks onder voor een desktop. Een laptop kost wel iets meer en heeft minder uitbreidingsmogelijkheden, maar de vraag is of je daar op zit te wachten.
paulus811
14 jaar geleden
Op de lange termijn is een PC misschien beter. Er zit geen accu in die minder wordt. En de onderdelen zelf zijn beter en beter te vervangen/aan te vullen.

Als je er geen kaas van hebt gegeten, is een laptop net zo handig/onhandig.
Bij defect een nieuwe of terug naar de winkel/fabrikant.